Wist u dat - 2015

Geplaatst op: 26-06-2015

Wist u dat … 28 kosters

Wist u dat onze vijf parochies in totaal achtentwintig kosters hebben en dat die kosters op dinsdag 3 februari jl. in Coevorden een zeer genoeglijke en leerzame avond hebben gehad? Ze hebben samen de puntjes op de i gezet. Niet alleen voor- en achternamen werden gedeeld, maar ook bijnamen. Dat gaf aanleiding tot veel hilariteit.

Wist u dat … 2 wijdelingen

Wist u dat er op 7 februari jl. twee nieuwe priesters zijn gewijd door mgr. De Korte? Wist u dat ons noordelijk bisdom naast een aantal voortreffelijke pastoraal werk(st)ers ongeveer twintig dienstdoende priesters heeft? Wist u dat van deze twintig priesters er dertien jonger zijn dan vijftig jaar? Wist u dat er ook twee priesterstudenten zijn voor het bisdom Groningen-Leeuwarden? Dat dit uniek is in de Nederlandse kerkprovincie?

Wist u dat … 4500 euro Weiteveen

Wist u dat de kinderen van de katholieke basisschool in Weiteveen op de dag van de Koningsspelen (vrijdag 24 april jl.) een sponsorloop hebben gehouden? Wist u dat de helft van de opbrengst bestemd was voor de school en de andere helft voor nog te ontwikkelen jeugdactiviteiten van de parochie? Wist u dat de kinderen meer dan 4500 euro bij elkaar hebben gelopen?

Wist u dat … 125 Ziekenzalvingen

Dat er binnen de parochies van ons samenwerkingsverband in de  afgelopen vier jaar meer dan 125 zieken of ouderen de ziekenzalving hebben ontvangen? Thuis, in een zorgcentrum of ziekenhuis. Wist u dat het iedere keer een bijzondere en mooie gebeurtenis is?

Wist u dat … acolieten

Wist u dat misdienaren  - na het ontvangen van het H. Vormsel - kunnen doorgroeien tot de taak van acoliet? Wist u dat – wanneer de pastores daar toestemming voor geven en de jongeren het zelf ook willen – de acolieten extra taken krijgen: de H. Communie uitdelen, de misdienaren aansturen, de wierook aandragen, enzovoort?

Wist u dat … 5 keer Facebook

Wist u dat twee van onze parochies (de Sint Bonifatiuskerk te Nieuw-Schoonebeek en de OLV Koningin van de Vrede te Weiteveen), twee van onze koren (Carmina Burana te Nieuw-Schoonebeek en Meréri te Weiteveen), en één van onze pastores (Tjitze Titus Tjepkema) een eigen Facebookpagina hebben? Wist u dat de sociale media een prachtig middel zijn om velen bekend te maken met het katholieke geloof en wat er in onze parochies gebeurt?

Wist u dat … zwarte cijfers en open kerken

Wist u dat velen zich inzetten om het boekjaar van de parochies niet met rode maar met zwarte cijfers af te sluiten? Dat de besturen en de pastores alle parochianen dankbaar zijn voor hun steun? Wist u dat de kerken in het bisdom Groningen-Leeuwarden open blijven zolang de plaatselijke geloofsgemeenschappen geestelijk en financieel gezond zijn? Dus kom naar de vieringen en draag uw steentje bij!