Bijeenkomst in 2015 van Avondwakegroepen

Geplaatst op: 25-05-2015

Bijeenkomst Avondwakegroepen - donderdag 30 april 2015

De pastores meegerekend waren we met een twaalftal mensen uit alle vijf parochies van Immanuel samengekomen in Nieuw-Schoonebeek op donderdag 30 april jl. Allemaal mensen die - soms al vele jaren lang - actief bezig zijn met avondwaken. Die avondwaken worden vaak gehouden op de vooravond van een uitvaart. De relatief kleine groep maakte het gemakkelijker om te praten en persoonlijke ervaringen uit te wisselen.

Duidelijk werd dat elke parochie het weer anders aanpakt. Meestal wordt er gewerkt met een ooit zelf samengesteld boekje. In Weiteveen en Steenwijksmoer doet altijd een zangkoor mee. In Coevorden is er gewoonlijk een organist aanwezig en is er dikwijls samenzang. Nieuw-Schoonebeek werkt met cd’s. Schoonebeek heeft betrekkelijk weinig uitvaarten en avondwakes. Men werkt met het gesproken woord en cd’s. Bij de westelijke parochies zit er een korte overweging of ‘gedachte’ in de wake en wordt er - door de parochianen die de avondwaken verzorgen - altijd een kort In memoriam voor de parochiebladen geschreven. In het oosten is dat niet het geval. In Nieuw-Schoonebeek, Schoonebeek en Weiteveen wordt op de eerste zaterdag/zondag na een overlijden een kaars ontstoken en een Onzevader en een Weesgegroet gebeden voor de overledene. In Coevorden en in Steenwijksmoer laat men het bij een mededeling en wordt juist tijdens de zogenaamde ‘zeswekendienst’ in de kerk een kaars op het priesterkoor ontstoken. In Coevorden wordt dan ook het definitieve kruisje in de Mariakapel opgehangen. In Coevorden en in Steenwijksmoer blijven de kruisjes een jaar lang in de kerk hangen. In Schoonebeek, Nieuw-Schoonebeek en in Weiteveen worden de meeste kruisjes in de viering van Allerzielen door de familie meegenomen naar huis.

Het blijkt dat elke parochie gehecht is aan de gegroeide traditie en dat mag ook best zo blijven. Maar we kunnen natuurlijk van elkaar leren. De grote inzet, die sprak uit de verhalen van de vrijwilligers, werkte nu al inspirerend. Het was een goede avond.