SACRAMENTSDAG en meer in 2015

Geplaatst op: 25-05-2015

MEDEDELINGEN PASTORES

Sacramentsdag 4, 6 en 7 juni 2015

Sacramentsdag wordt in Nederland op zaterdag 6 en zondag 7 juni a.s. gevierd. De eigenlijke dag is donderdag 4 juni a.s. We zijn op deze donderdag net over de grens welkom in Laar en Twist om mee te maken, hoe onze Duitse geloofsgenoten deze dag vieren. In Laar is er ’s morgens om 9.00 uur een H. Mis met daarna op het terrein rond de H. Antoniuskerk een heuse processie met vier rustaltaren. In Twist zijn we ’s avonds om 18.00 uur welkom.

In ons parochieverband is er op zaterdagavond 6 juni a.s. na afloop van de eucharistieviering in een zijbeuk van de H. Willibrorduskerk aanbidding van het - in een monstrans uitgestelde - H. Sacrament. Net als de afgelopen jaren bent u allen daarbij van harte welkom van 20.00 tot 24.00 uur.

Antonius van Padua – zaterdag 13 juni 2015

Op zaterdag 13 juni a.s. is er om 10.00 uur een eucharistieviering in de kapel van woon- en zorgcentrum ‘St. Franciscus’ om de H. Antonius te gedenken en te eren. Hierbij enige informatie uit het boekje dat verscheen bij het eeuwfeest van de parochiekerk:

“Dit (Antonius)raam had te maken met de franciscanen, die hoewel een kloosterorde vormend, op sommige plaatsen in ons land parochies bedienden. Opmerkelijk is dat niet de stichter Franciscus van Assisi, maar Antonius van Padua de populaire heilige van de franciscanen is. Hij was tijdgenoot en volgeling van de H. Franciscus (± 1200). Tijdens zijn leven was hij door zijn voorkomen en preektalent erg bemind bij het gewone volk. Misschien hebben de Franciscanen dat wel uitgebuit, want ook in Coevorden werd Antonius meer genoemd dan Franciscus. Toen pastoor Bouters in 1933 het imposante parochiehuis bouwde op de plek van de oude kerk werd dat meteen ‘Antoniusgebouw’ gedoopt.

De H. Antonius werd begraven op een dinsdag en vanaf die dag gebeurden er op zijn voorspraak wonderen. Vroeger werd in Coevorden op negen dinsdagen voor 13 juni (sterfdag van St. Antonius) steevast de St. Antoniusnoveen gebeden. Tot op de dag van vandaag is er elke week juist op dinsdag een avondmis. Er staat ook nog een afbeelding van de H. Antonius achter in de kerk in de Mariakapel en een voorloper van onze ’Pastorale’ was het ‘Antoniusklokje’. St. Antonius wordt altijd afgebeeld met het kindje Jezus. Hij zou tijdens zijn gebed en meditatie gezien zijn met een stralend klein kind.”

Maandelijkse aanbidding,

Kluizenaar broeder Hugo, donderdag 18 juni 2015

De maandelijkse aanbidding van het Allerheiligst Sacrament vindt ook de komende tijd in de kapel van woon- en zorgcentrum ‘St. Franciscus’ te Coevorden plaats van 19.00-20.00 uur (na afloop van de H. Mis - aanvang 18.30 uur).

Na afloop van de aanbidding op donderdag 18 juni a.s. is er in de grote zaal van het woon- en zorgcentrum gelegenheid om broeder Hugo Beuker te ontmoeten. Hij is kluizenaar in Warfhuizen. U kunt met hem in gesprek gaan over zijn roeping, over zijn leven in de kluis van ‘Onze Lieve Vrouwe van de Besloten Tuin’ en over het belang van het gebed.

Andere data in de tweede helft van 2015 voor de maandelijkse aanbidding van het Allerheiligst Sacrament om te noteren:

donderdag 20 augustus,

vrijdag 18 september,

donderdag 22 oktober,

vrijdag 20 november,

donderdag 17 december a.s.

Zoals u ziet: twee keer op vrijdagavond. Waarom? Vanwege de Katholieke Alpha-geloofscursus op donderdagavond gaan we in het najaar twee keer van de donderdag naar de vrijdag.

Boete en verzoening

Pastor Tjepkema zal beschikbaar zijn voor een gesprek, iedere keer na afloop van de aanbidding van 20.00 tot 22.00 uur. Mocht u dat wensen dan kunt u het sacrament van boete en verzoening ontvangen.

Aanbidding in Weiteveen

Verder is er nu ook een uur van aanbidding voorafgaande aan de maandelijkse doordeweekse H. Mis in Weiteveen, dat wil zeggen van 18.00 uur tot 18.55 uur. Het gaat de komende maanden om de volgende data:

woensdag 24 juni (feest geboorte van de H. Johannes de Doper),

26 augustus, 23 september, 28 oktober, 25 november.

Zowel in de kapel te Coevorden als in de parochie van Weiteveen zijn alle parochianen uit onze vijf parochies van harte welkom.

Geloofscursus – eerste kennismaking donderdag 25 juni 2015

In het najaar is gedurende twee maanden een geloofscatechese gegeven in Klazienaveen. Het startschot voor deze cursus werd gegeven met een prachtig concert op zondag 28 september jl. Deze catechese in één van de zalen van de H. Henricuskerk was bestemd voor alle parochies in Zuidoost-Drenthe. De cursisten hebben vorig jaar eind november naar alle tevredenheid de cursus afgerond met een retraite in het klooster van Thuine. Ongeveer honderd kilometer over de grens met Duitsland.

Na de zomervakantie willen we opnieuw een geloofscursus aanbieden. Nu in Coevorden. Opnieuw bestemd voor alle parochies in Zuidoost-Drenthe en zeer zeker ook voor belangstellende niet-parochianen. Ook nu zal de cursus ongeveer twee maanden duren. Deze keer echter niet twee keer per week op zondagavond en op dinsdagavond, maar één keer per week op donderdagavond. De data zijn al bekend: donderdag 3, 10, 17, 24 september, 1, 8, 15, 22, 29 oktober, 5 en 12 november. De cursus zal worden gegeven door parochianen en de eigen pastores. Daartoe gebruiken we materiaal van de Katholieke Alphacursus. Elke cursusavond begint met een maaltijd, daarna volgt een instructie van een half uur en tenslotte nog een half uur gelegenheid tot gesprek, discussie en vragen stellen.

Meer informatie bij de pastores.

Eerste open avond donderdag 25 juni a.s. om 18.00 uur in het parochiecentrum naast de H. Willibrorduskerk.