Terugblik op 2014 door de pastores

Geplaatst op: 26-01-2015

VAN DE PASTORES

Dank

Terugkijkend op het afgelopen kalenderjaar - 2014 - is er voor ons pastores veel reden om dankbaar te zijn. Dankbaar voor de grote inzet van velen. Dankbaar voor de vele nieuwjaarswensen. Dankbaar voor de nieuwe Mariagrot en de restauratie van het kerkdak in Weiteveen. Dankbaar voor het vieren van 200 jaar dorp Nieuw-Schoonebeek en 100 jaar Willibrorduskerk in Coevorden. Dankbaar voor de vele etenswaren bestemd voor de Voedselbank en uw gulle bijdrage aan de PCI met Kerstmis, enzovoort. Vol van verwachting zien wij samen met u uit naar de maanden die voor ons liggen. Biddend om en hopend op Gods zegen!

Morgen- en avondgebed

Sinds de zomervakantie van 2012 is er iedere dag van maandag tot en met vrijdag een kort samenzijn van gebed in de kapel van Zorgcentrum ‘Sint Franciscus’ te Coevorden. Het aantal deelnemers varieert van twee tot acht. Dit morgengebed begint iedere keer om 8.30 uur. Er is met ingang van het nieuwe kalenderjaar ook een avondgebed. Aanvangstijd is 17.30 uur. Net als het morgengebed ook van maandag tot en met vrijdag en in bovengenoemde kapel.

We gebruiken het zogenaamde ‘brevier’, dat ook wel ‘getijdenboek’ genoemd wordt. Vroeger baden enkel en alleen de priesters en de kloosterlingen uit dit gebedenboek in het Latijn. Er is zelfs een werkwoord uit ontstaan: brevieren, biddend heen en weer lopen met het brevier in je handen. Na het Tweede Vaticaans Concilie wordt uitdrukkelijk iedere gelovige uitgenodigd en aangespoord deel te nemen aan deze door de wereldwijde katholieke geloofsgemeenschap gesproken en gezongen gebeden. U kunt dat thuis doen maar ook met medegelovigen. U bent altijd voor één of meer keren - om het eens mee te maken of om er vaker aan mee te doen - van harte welkom.

Eten en drinken voor de H. Communie?

Een klein incidentje in één van onze parochies is de aanleiding tot de volgende uitleg. De meeste van onze misdienaars is nooit verteld wat wel en niet wenselijk is ten aanzien van eten en drinken voorafgaande de communie. Ook de pastores hebben dat niet gedaan, terwijl ze de afgelopen jaren wel meerdere keren is gevraagd hoe de regels tegenwoordig zijn. Juist daarom is het wel goed om niet alleen de misdienaars maar àlle kerkgangers erop te wijzen wat de officiële richtlijnen zijn. Ook in onze tijd.

In de periode voorafgaande aan het Tweede Vaticaans Concilie (1962-1965) was de richtlijn dat de kerkgangers op zondagmorgen absoluut nuchter moesten zijn om de H. Communie te kunnen ontvangen. Daarom werd er in die tijd ook niet ontbeten voorafgaande aan de H. Mis die vaak vroeg in de morgen gevierd werd. Ouderen in de parochie kunnen zich dat nog goed herinneren. Zelfs een druppeltje water was niet toegestaan.

Na bovengenoemd concilie kwamen er ook op zaterdagavond vieringen die golden als zondagviering. De richtlijnen werden minder strak. Echter, nog steeds is het de bedoeling om net voor de vieringen niet te eten of te drinken. Een regel die niet opgaat in noodgevallen, uitzonderlijke situaties of bij zieken en bejaarden. Richtlijn is een uur onthouding voorafgaande aan het daadwerkelijk ontvangen van de H. Hostie. Zeg maar vanaf ongeveer 18.30, 9.00 of 10.30 uur. Die tijd kan ons heel goed helpen om daadwerkelijk uit te zien naar een heel mooi moment: het ontvangen van het Levende Brood. Kostbaar en heilig voedsel, dat ons wordt toevertrouwd. Na afloop van een viering snoepen, iets lekkers eten of drinken: daar is helemaal niets mis mee. Integendeel.

Meenemen H. Hostie vanuit de kerk naar zieken of ouderen thuis

Nog meer duidelijkheid. Sommige van onze kerkgangers nemen een klein doosje mee naar de kerk waarin zij een hostie ontvangen voor iemand die niet (meer) naar de kerk kan komen. Dat doosje heet (tussen twee haakjes) een pixus. De pastores stellen het op prijs dat parochianen zich zo inzetten voor medeparochianen. Wij drukken echter de parochianen op het hart direct na de viering naar de ontvanger van de hostie te gaan.

Het is de bedoeling dat de hostie - na het bidden van een Onzevader of een Weesgegroet - direct genuttigd wordt. Geconsacreerde hosties mogen alleen lange tijd in het tabernakel van de kerk worden bewaard. Daarbuiten is dat beslist niet toegestaan!

Datum bedevaart Kevelaer

Bij leven en welzijn gaan we dit jaar op vrijdag 14 augustus a.s. weer vanuit Zuidoost-Drenthe naar Kevelaer. Het is de laatste vrijdag in de zomervakantie van de basisscholen. Zet de datum alvast in uw smartphone, op de nieuwe kalender of in de nieuwe agenda.