Kerk in Nood - hulp aan vervolgde christenen

Geplaatst op: 12-12-2014

‘Kerk in Nood' –   hulp aan vervolgde christenen

‘Kerk in Nood’ zet zich in voor de honderdduizenden medegelovigen elders in de wereld die niet in alle vrijheid hun geloof kunnen beleven. Op de meeste leestafels in de parochiekerken zijn het hele jaar door brochures van ‘Kerk in Nood’ aanwezig. Voor Nederlanders die godsdienstvrijheid heel gewoon zijn gaan vinden, is het belangrijk om regelmatig stil te staan bij de penibele situatie in andere landen. Daarom is er gecollecteerd voor ‘Kerk in Nood’ tijdens de bedevaart naar Kevelaer op vrijdag 15 augustus jl. De opbrengst daarvan was € 101,39. Daarom werd er aan het einde van het interparochiële Marialof in Steenwijksmoer op zondag 26 oktober jl. opnieuw gecollecteerd voor hulp aan christenen in het Midden-Oosten. De opbrengst was € 257,86. Een tweede collecte voor de onkosten van de viering bracht ongeveer hetzelfde op.

Hier volgt een klein overzicht van de geestelijke en materiële steun die wij eerder vanuit Zuidoost-Drenthe aan ‘Kerk in Nood’ hebben gegeven of juist hebben gekregen. Een groot geldbedrag van € 3.174,94 werd ingezameld bij het priesterfeest van pastor Tjepkema op zondag 21 mei 2011. Op verzoek van ‘Kerk in Nood’ kwam de Pakistaanse bisschop, Mgr. Coutts, op woensdag 28 maart 2012 naar Weiteveen om een H. Mis op te dragen en samen met een tot het christendom bekeerde moslim te vertellen over de moeilijke situatie in zijn land. Bij het paasnummer van de parochiebladen (2012) zat een brochure over de betekenis van Witte Donderdag, Goede Vrijdag en Pasen die eveneens uitgegeven was door ‘Kerk in Nood’. In 2012 is een kerstkaart verspreid die onder andere door de internationale katholieke hulporganisatie ‘Kerk in Nood’ was uitgegeven. De collecte in het interparochiële Marialof te Nieuw-Schoonebeek op zondag 27 oktober 2013 bracht maar liefst € 346, 59 op.