Eén hand met verschillende vingers: geef ‘Immanuel’ de vijf!

Geplaatst op: 06-10-2014

Eén hand met verschillende vingers:

geef ‘Immanuel’ de vijf!

Er is de afgelopen vier jaar al heel veel gebeurd om in de toekomst tot één parochie met vijf locaties te komen. We hebben op allerlei gebied alles behalve stil gezeten. Een nieuwe naam ‘Immanuel’, gezamenlijke vieringen op hoogtijdagen, dezelfde methodes bij de Eerste Heilige Communie en het Heilig Vormsel, dezelfde tarieven, vastenwandeling, dezelfde indeling van de parochiebladen, enzovoort. Het komende kalenderjaar kunnen we - zonder enige druk van bovenaf en heel ontspannen - nog een aantal nieuwe stappen zetten.

Vanaf 1 januari 2016 gaat het echter echt gebeuren: we gaan dan een proces van twee jaar in waarin onze vijf parochies worden samengevoegd tot één parochie met vijf locaties. Dat is wat onze bisschop, mgr. De Korte, en het bisdom Groningen-Leeuwarden van ons vragen. Vele – zeg maar: de meeste – parochies in ons land en in ons bisdom zijn ons tegen die tijd al voorgegaan in een fusieproces. We hebben bewust gekozen voor een zo laat mogelijk tijdstip om samen langzaam maar zeker naar de nieuwe situatie toe te groeien. Het naar elkaar toegroeien gebeurt zoveel mogelijk van onderop door elkaar beter te leren kennen. Daardoor kan het groeiproces ook plezierig en inspirerend zijn. We leren van elkaar. We vullen elkaar aan. We inspireren elkaar en dagen elkaar uit. Wij hebben ook bewust gekozen voor de optie: maximaal-lokaal. Alles wat plaatselijk gedaan kan worden, zal in de toekomst ook plaatselijk worden gedaan.

Vanaf december 2014 zal de nieuwe voorkant van de vijf parochiebladen er ons iedere keer aan herinneren dat de eigen, plaatselijke parochie deel uitmaakt van een groter geheel. Net als de vingers aan de hand. Alle vijf vingers hebben hun eigen unieke plek en functie. Ze hebben allemaal een eigen naam. De pink, de ringvinger, de middelvinger, de wijsvinger en de duim. Een mooie uitdaging is de vraag welke vinger het beste past bij uw eigen parochie en de andere vier parochies. Iedere vinger behoudt zijn eigen ruimte en is tegelijkertijd onlosmakelijk met de andere vier vingers verbonden. Samen zijn de vingers tot veel meer in staat dan op hun eentje. Die nieuwe “Immanuelparochie Zuidoost-Drenthe”: dat wordt iets moois. Geef ‘Immanuel’ de vijf.