Op weg naar één parochie

Geplaatst op: 24-01-2014

Op weg naar één parochie

Sinds 2010 leest u in uw parochieblad regelmatig informatie over de samen- werking tussen de parochies van Nieuw-Schoonebeek, Weiteveen, Schoo-nebeek, Coevorden en Steenwijksmoer. Deze vijf parochies vormen nu samen het samenwerkingsverband Immanuel.

Na vier jaar samenwerken is het goed terug te kijken om te zien wat er allemaal al is gebeurd.

·      De stuurgroep (twee leden uit elke parochie) komt elke zes weken bijeen.

·      De stuurgroep schenkt aandacht aan de werklast van de pastores.

·      Een voorlopig pastoraal beleidsplan is besproken in de stuurgroep en de parochiebesturen. Bij het schrijven van het uiteindelijke plan wordt rekening gehouden met de gemaakte opmerkingen. Deze uiteindelijke versie zal bekend gemaakt worden op de website.

·      Vieren doen we in de vijf parochies bijna altijd op eenzelfde wijze.

·      Leren krijgt vooral aandacht tijdens de voorbereiding op het Heilig Doopsel, de Eerste Heilige Communie en het Heilig Vormsel. De ervaringen in de verschillende parochies zijn benut in de nu gebruikte aanpak.

·      Voor het taakveld “dienen” (omzien naar elkaar) geldt:

o  De VOM-groep heeft nu leden uit vier van de vijf parochies. Er wordt nog gezocht naar een lid uit Weiteveen.

o  De PCI werkt voor mensen in nood uit de vijf parochies.

o  Om de financiële armslag van de PCI te vergroten, was in 2012 en 2013 de (extra) kerstcollecte in alle parochies voor de PCI.

·      De nieuwe parochie gaat net als nu het samenwerkingsverband Immanuel (= God met ons) heten.

·      Bijna alle werkgroepen met een gelijk doel, zoals koren, kosters, liturgische werkgroepen en redacties van de parochiebladen zijn meerdere malen bij elkaar geweest om zaken af te stemmen.

·      De penningmeesters hebben elkaar inzicht gegeven in de financiën van de parochies en hebben afgesproken met ingang van 2014 allemaal hetzelfde boekhoudpakket te gaan gebruiken (Navision).

Heel geleidelijk, maar in goede harmonie, zijn we op weg naar één parochie.

Anton Smits