Toespraak van Paul Steffens, vicevoorzitter van het Immanuelparochiebestuur, bij het afscheid van pastoor Tjitze Tjepkema

Geplaatst op: 17-03-2021

Beste locatieraadsleden en parochianen die via de livestream met ons meevieren,

Vanavond hebben we Maria Lichtmis gevierd  en ook de derde  verjaardag van onze Immanuelparochie,
in een bijna lege kerk door de ons zo bekende oorzaken.
Een vreemde gewaarwording maar we zijn inmiddels niet anders gewend.
Hoe anders was het bij uw priesterwijding en de Eerste Mis.
Een vreemde gewaarwording is het ook dat ik hier nu sta
om een afscheidswoord namens de parochie tot pastoor Tjepkema te richten.

We nemen vandaag dan op bestuurlijk niveau afscheid van onze pastoor Tjitze Titus Tjepkema.
Een afscheid waarvan de aankondiging misschien voor sommigen als een donderslag bij heldere hemel kwam,
een afscheid dat we, tegen beter weten in, zolang mogelijk hadden willen uitstellen.
Maar iedereen wist dat een nieuwe benoeming er een keer aan zat te komen.
10 jaar in dezelfde parochie werkzaam zijn is wel een unicum. Daarnaast wordt er wel eens gekscherend gezegd: “Als de bisschop je roept, dan ga je”.

Ook onze bisschop, mgr. Van den Hout, heeft gemeend pastoor Tjepkema te moeten roepen
om in een andere parochie zijn kwaliteiten en talenten in te zetten.
Pastoor Tjepkema, u hebt bij uw wijding tot priester de gelofte van gehoorzaamheid afgelegd en u wilt hieraan voldoen.
Wij, als parochie Immanuel, hebben ons neer te leggen bij de nieuwe benoeming van pastoor Tjepkema
tot pastoor van de parochie HH. Petrus en Paulus te Heerenveen en
we hopen dat de bisschop ook onze wens voor een nieuwe pastoor op zeer korte termijn inwilligt.

Als we terug kijken op de periode dat pastoor Tjepkema bij ons in dienst was,
kunnen we niet anders dan constateren dat hij de talenten
die hij heeft gekregen van onze Lieve Heer, goed heeft gebruikt.
Weliswaar hebben we het, als nuchtere Drenten, hier en daar wel een beetje bijgeschaafd.
Het “Bemeuj je dr nie mit” is hem regelmatig ter ore gekomen.

Pastoor Tjepkema  is op 1 september 2010 bij de destijds vijf parochies begonnen als kandidaat-priester,
de diakenwijding vond plaats op 20 november 2010 gevolgd door de priesterwijding op 21 mei 2011.
Als taak kreeg hij onder andere om van de viijf parochies een parochie te maken met vijf geloofsgemeenschappen.
Deze fusie die in 2011 is aangekondigd heeft in totaal zeven jaar geduurd.
Op 1 januari 2018 was de nieuwe parochie een feit, we vieren dit jaarlijks op Maria Lichtmis, 2 februari.

‘Maximaal lokaal’ is één van de kenmerken van de Immanuelparochie, het bleek goed bij pastoor Tjepkema te passen.
Als stuurgroep destijds en als parochiebestuur blijven we hier aan vasthouden.
Gevleugelde uitspraken van u zijn: “Kallum an”  en ‘Laat het organisch gebeuren’.
Veranderingen moeten eerst landen bij de meeste mensen.
Wanneer dat is gebeurd komt er vanzelf een proces op gang waarin mensen de nieuwe dingen oppakken en uitvoeren.
Dit maakte dat het fusieproces op een bijna natuurlijke manier is verlopen en daar profiteren wij als parochie en locaties van.

Pastoor Tjepkema, na fusie tot parochie Immanuel werd u voorzitter van het parochiebestuur.
Ik kan wel zeggen dat wij als parochiebestuur op een hele fijne manier hebben samengewerkt.
Respectvol naar elkaar bij alle uitdagingen die we hadden aan te gaan.
Het waren soms lange vergaderavonden.
Als ik dan de notulen zie van de locatieraden….zij kunnen vergaderen in 1,5 uur!
Dat hebben wij niet vaak meegemaakt.
Gelukkig is ook dit parochiebestuur zover dat onze vergadertijd al een heel stuk is ingekort.
Naast het fusietraject hebt u bij vele andere projecten een vinger in de pap gehad;
denk aan het rozenkransbidden, morgen- en avondgebed, het opzetten van de Alphacursus, Rondje lezingen van de zondag, bedevaarten.
We hebben het allemaal kunnen lezen in onze parochiebladen.
Ook het aantal toegediende sacramenten spreekt tot de verbeelding.

En nu gaan we afscheid nemen van u als pastoor waarmee we  zo veel hebben meegemaakt.
U hebt veel in gang gezet, aangestuurd, oplossingen aangedragen en meestal ging u voorop.
U bent heel benaderbaar, hebt een positieve instelling,
neemt de tijd voor uw parochianen, samenwerking vindt u een essentieel onderdeel van het samen besturen van onze parochie.
U bent heel creatief in het bedenken wat wél kan maar bovenal straalt u uit dat ons katholieke geloof een blij geloof is.

Pastoor Tjepkema, ik wil u namens het bestuur, locatieraden en alle parochianen
bedanken voor het vele werk dat u hier in onze Immanuelparochie in Gods naam, heeft gedaan.

Wij wensen u heel veel werkplezier toe in uw nieuwe parochie en
wensen u, om met de bekende woorden te spreken:
VREDE en ALLE GOEDS.