Terugblik 2020 en vooruitzicht voor 2021

Geplaatst op: 03-02-2021

Het jaar 2020 was zoals iedereen zal beamen een heel “raar” jaar. We hebben elkaar zo goed en zo kwaad als het ging, ondanks de corona-maatregelen, toch kunnen ontmoeten tijdens de vieringen in onze kerken en in kleine groepen in het Antoniusgebouw, De Inloop en de grote parochiezalen in onze geloofsgemeenschappen of anderszins digitaal, via mail, WhatsApp of Teams.

Een terugblik op 2020
De volgende punten zijn in het afgelopen jaar aan de orde geweest:

• We zijn overgegaan tot gezamenlijke inkoop van energie. Dit levert in de toekomst een behoorlijke besparing van de energiekosten op.
  • Er zijn eenduidige afspraken gemaakt t.a.v. grafrechten; de werkwijze van het verlengen van grafrechten nu overal hetzelfde.
  • De WAK - Werkgroep Actie Kerkbalans is opgericht. Samen met de geloofsgemeenschappen is er beleid uitgezet om Actie Kerkbalans op gelijke wijze vorm te geven en uit te voeren. U heeft in voorgaande parochiebladen al kunnen lezen over Actie Kerkbalans.
  • De jaarrekening is positief afgesloten en ook de meerjarenbegroting biedt zicht op een gezonde financiële situatie voor de komende vier jaren.
  • De werkzaamheden van onder meer de vele vrijwilligers zijn per geloofsgemeenschap door de locatieraden en het parochiebestuur  geëvalueerd. Ze voldoen aan de veiligheidseisen. Tevens zijn er afspraken gemaakt over wat opgepakt moet worden om blijvend verantwoord de werkzaamheden in de geloofsgemeenschappen te kunnen blijven uitvoeren.
  • De thema-avond heeft plaatsgevonden. Het is een inspirerende bijeenkomst geweest om gezamenlijk nieuwe wegen in te slaan waarbij we de Kerk, hoewel kleiner vanwege de ontkerkelijking, sterk en meer zichtbaar kunnen maken. Het filmpje ‘Lead India - the tree’ is voor ons heel herkenbaar gebleken. Het gaat over een klein jongetje dat in barre weers- en verkeersomstandigheden in zijn eentje,  om wie hij is, heel veel mensen weet aan te zetten om de ontstane verkeerschaos op te lossen. U heeft daarover kunnen lezen in uw parochieblad.
  • Per 1 januari 2021 hebben we afscheid van Marcel van Rijt als bestuurslid genomen. We danken hem voor zijn inzet en we hopen in het nieuwe jaar een goede vervanger voor hem te vinden.
  • En… tenslotte kregen we in de laatste maand van het jaar 2020 te horen dat onze voorzitter, pastoor Tjitze Tjepkema ons gaat verlaten. Dat moesten we even laten bezinken…..

Vooruitzicht voor 2021
We zullen, als parochiebestuur, in 2021 nog maar een paar keer overleg hebben met pastoor Tjepkema. Zeer waarschijnlijk komen we in een overgangsfase waarbij onze Immanuelparochie geen eigen pastoor heeft maar gelukkig is diaken Wielens er waarmee we graag samen met de liturgiegroepen en andere vrijwilligers optrekken. In de tussentijd gaan we gewoon verder met ons werk en vertrouwen we samen met u op een goede voortzetting in het nieuwe jaar!

Ada Görtz, secretaris