Geplaatst op: 09-12-2020

TERUGKIJKEN: 2020 EEN BUITENGEWOON JAAR …..
Begin januari 2020 sprak ik de hoop uit dat het nieuwe kalenderjaar een gewoon jaar zonder al te vele hoogte- of dieptepunten zou worden.
Een rustig jaar na alle veranderingen van de afgelopen jaren. Daarbij valt te denken aan de geweldige operatie om van vijf parochies één parochie te maken met vijf geloofsgemeenschappen.
Te denken valt aan 2014 met het eeuwfeest van de Willibrorduskerk,
aan 2015 met de eerste keer Katholieke Alphacursus in Coevorden voor alle vijf geloofsgemeenschappen,
aan 2016 met het afscheid van pastor José Lange en de komst van diaken Frans Wielens,
aan 2017 met de bedevaart naar Rome,
aan 2018 met de definitieve fusie-overeenkomst en het tot stand komen van het nieuwe Sint Antoniusgebouw, en
aan 2019 met het eeuwfeest van de geloofsgemeenschap in Weiteveen.
In plaats van een gewoon, rustig jaar kwam een zeer onrustig en ongewoon jaar: het jaar van de corona-maatregelen.

TERUGKIJKEN: ROZENKRANS BIDDEN
De kracht van het gebed is onvoorstelbaar groot.
Daarom hoort het bij de kerntaken van de pastores maar ook bij het hart van het parochiële leven.
In het gebed doen we zelf kracht op en doen we voorbede voor de wereld waarin we leven.
Een van de vele vormen van gebed in de katholieke geloofstraditie is het rozenkransgebed
in het bijzonder in de maanden mei en oktober. Hoe is de huidige stand van zaken?

In Weiteveen is het aantal deelnemers aan het bidden van de rozenkrans op doordeweekse werkdagen al meerdere jaren stabiel.
In Schoonebeek is men van het bidden van de rozenkrans op vrijdagavond naar drie avonden per week gegaan.
Het gemiddeld aantal deelnemer is in de loop van de tijd gestegen en zelfs verdrievoudigd (van 5 naar 15).
De rozenkransbidders in Coevorden zijn door de veiligheidsmaatregelen vanwege de corona-crisis uitgeweken
van de kapel van woon- en zorgcentrum St. Franciscus naar de veel ruimere parochiekerk.
Gebleken is dat deze verandering (ondanks de ‘kou’ in het najaar) een groei van het getal deelnemers ten gevolge heeft gehad.
Gemiddeld hebben 16 à 17 parochianen per (werk)dag deelgenomen.
In Nieuw-Schoonebeek werd in mei 2020 begonnen met het gezamenlijk bidden van de rozenkrans.
In mei gebeurde dat wekelijks op een middag, in oktober is men naar de dinsdagavond gegaan.
Gezocht wordt naar een voor meer mensen gunstiger tijdstip.

TERUGKIJKEN: DE VIJF PRINCIPES
We werken op de vijf locaties van de Immanuelparochie met vijf principes:

• 1. Maximaal lokaal
  • 2. Gemeenschapen die klein zijn in aantallen
  • 3. Compact rond de Heer Jezus Christus
  • 4. Vitaal
  • 5. Open naar de wereld om ons heen.

Het afgelopen jaar is gebleken dat deze principes goed werken.
We waren allereerst in staat om na de totale lockdown in maart, april en mei, direct op 1 juni jl. de vieringen te hervatten op alle vijf locaties.
Verder konden er met Allerheiligen en Allerzielen extra vieringen worden gehouden
zodat meer mensen de vieringen van Allerzielen konden bijwonen.