Immanuel Parochie - Terugblik 2018

Geplaatst op: 27-02-2019

Nadat de fusie op 1 januari 2018 officieel is ingegaan, zijn we als nieuw bestuur nu ruim een jaar verder. We hebben ons gericht op datgene wat er binnen de vijf geloofsgemeenschappen speelt. Door een plezierige onderlinge samenwerking hopen we verder naar elkaar toe te groeien. De projectgroep voor de fusie had gelukkig al heel wat zaken voorbereid. We hebben ondertussen deze voorbereidingen kunnen toetsen aan de praktijk en waar nodig bijgesteld.

Op het gebied van financiën is inmiddels geregeld dat de afzonderlijke bankrekeningen en verzekeringen met de daarbij behorende bevoegdheden zijn ondergebracht onder de verantwoordelijkheid van de Immanuelparochie. Regelmatig is er een overleg tussen onze penningmeester en de budgethouders van de vijf geloofsgemeenschappen om de financiële zaken optimaal op elkaar af te stemmen. Er is een begroting voor 2019 met een meerjarenbegroting 2020-2022 opgesteld. Tenslotte is de financiële administratie ondergebracht in de module Exact, die nu door alle geloofsgemeenschappen wordt gebruikt.

Op het gebied van gebouwen en bezittingen is er o.a. voor gezorgd dat de verhuur van de pastorie in Nieuw-Schoonebeek geregeld wordt. Verder vond er het afgelopen jaar nieuwbouw plaats. Tot stand zijn gekomen het St. Antoniusgebouw in Coevorden en de nieuwe ‘Inloop’ te Steenwijksmoer. Waar nodig werd voor machtigingen van het bisdom gezorgd. Ook bij het onderhoud, het plaatsen van glas-in-loodramen en het onderhoud of vervangen van een verwarmingsketel werd meegedacht en advies gegeven.

Met het oog op duidelijke verhoudingen binnen het bestuur en de locatieraden, en om de onderlinge communicatie te bevorderen is in het afgelopen jaar het Huishoudelijk Reglement definitief vastgesteld. Dat gebeurde ook met het Reglement Begraafplaatsen. Dit reglement kan op de website www.immanuelparochie.nl worden ingezien en is ook in de vorm van een boekje verkrijgbaar bij de parochieadministraties. De bestaande tarieven zijn gehandhaafd. De website van de Immanuelparochie is na de fusie aangepast aan de nieuwe situatie. In alle communicatie wordt rekening gehouden met de herziene privacywet (AVG). De Immanuelparochie heeft als werkgever een aantal arbeidscontracten opgesteld, die conform zijn aan de Burgerlijke Wet en de regelgeving van het Bisdom.

Tenslotte is er een pastoraal beleidsplan geformuleerd waarbij we de diverse lokale geloofsgemeenschappen maximaal recht willen doen en tegelijkertijd naar onderlinge verbinding streven. Vorig jaar was dat te bespeuren bij de gezamenlijke vieringen van de fusie en het 25-jarig jubileum van diaken Wielens. Gezamenlijke activiteiten als de Vastenwandeling in Weiteveen, de jaarlijkse bedevaart en Mariavespers worden voortgezet. Op uitnodigingen van andere kerken en maatschappelijke organisaties zijn we steeds ingegaan. Onze geloofsgemeenschappen zullen in de toekomst kleiner en compacter worden maar hopelijk tegelijkertijd zich meer openstellen naar buiten en vitaler worden. Van deze visie is veel terug te zien in het nieuwe logo van de Immanuelparochie, dat op 2 februari jl. tijdens de viering ‘Maria Lichtmis’ in de kapel van St. Franciscus te Coevorden is gepresenteerd.

In 2019 hopen we met goede moed op de ingeslagen weg verder te gaan en onze samenwerking binnen de geloofsgemeenschappen verder te versterken.