Terugblik - aartsengelen en engelbewaarders

Geplaatst op: 09-01-2019

Engelen spelen in de katholieke geloofstraditie altijd een rol van betekenis. Te denken valt aan de liturgie van de H. Mis waarin bij de schuldbelijdenis en in het eucharistisch gebed de engelen worden genoemd en aangeroepen. Toch leven we vaak voorbij aan de hulp en de bijstand van de hemelse boodschappers van de Heer. De afgelopen maanden was dat anders. Er is er binnen onze Immanuelparochie op allerlei manieren aandacht geschonken aan de engelen.

Het begon allemaal met een lezing over engelen door de heer René Huyskes uit Ommen op vrijdagavond 21 september 2018. Na afloop van de H. Mis met aanbidding in de Sint-Franciscuskapel beleefden de talrijke belangstellenden een bijzondere bijeenkomst in de grote zaal van het wooncentrum. Ruim een week later, op 29 september, gedenkt en viert de Kerk ieder jaar de bijstand van de aartsengelen Michaël, Gabriel en Rafael. Op de vooravond en de dag zelf was er in de Willibrorduskerk 24 uur aanbidding van het Allerheiligst Sacrament. Drie dagen later, dinsdag 2 oktober, was er volop aandacht voor onze engelbewaarders. ’s Avonds na afloop van de H. Mis werd achter in de parochiekerk van Coevorden een tijdelijke tentoonstelling van engelen en engeltjes in drie vitrinekasten onthuld. Het betreft een klein deel van een veel grotere verzameling die in het bezit is van Paul en Joke Veltman.

Tijdens de hele maand oktober werd op verzoek van paus Franciscus in de rozenkransmaand oktober niet alleen de rozenkrans gebeden maar ook het gebed tot de aartsengel Michael. Losse blaadjes met een groot aantal uiteenlopende gedichten over en gebeden tot engelen werden in het najaar uitgedeeld aan de kerkgangers. Ook op de Kerst- en Nieuwjaarskaart van de Immanuelparochie waren dit jaar engelen te zien. Het gaat om de afbeeldingen in twee van de drie glas-in-loodramen uit de kerk van Weiteveen. Op donderdag 20 december jl. was er op het priesterkoor van de Willibrorduskerk een aantal als engel verklede kinderen te zien ter gelegenheid van drie kerstvieringen voor leerlingen van de Willibrordus- en de Panta-Rheischool. Ook in de overweging van de pastoor tijdens de kerstnacht en op Kerstmorgen konden de engelen stralen en schitteren.

Voor degenen die gehecht zijn geraakt aan de hemelse boodschappers, is er goed nieuws. De engelen verdwijnen niet uit beeld. Zeker met Pasen zullen ze opnieuw van zich laten horen en zich laten zien.