Kerststal van de Advent tot en met Driekoningen

Geplaatst op: 08-11-2017

Tot nu toe is er in alle vijf parochies een strikt onderscheid geweest tussen de tijd van de Advent en de Kersttijd (kerstnacht tot en met Driekoningen/Doop des Heren). In de Advent worden er geen kerstliederen gezongen en de kerststal wordt kort voor Kerstmis opgebouwd. Om een aantal redenen stellen wij als pastores voor om dit jaar voor één keer van deze goede traditie af te wijken wat het opbouwen van de Kerststal betreft. Waarom is dat?

De Adventstijd duurt allereerst in 2017 eigenlijk maar drie weken omdat de vierde adventzondag op 24 december valt en het ’s avonds al kerstavond en kerstnacht is. Verder leeft in een aantal parochies het verlangen om de kerststal en alles wat er in en om heen te zien is, wat langer te kunnen bewonderen dan nu het geval is. Als er op de zondag na Kerstmis en met Oud en Nieuw geen vieringen in een plaatselijke geloofsgemeenschap zijn, is de kerststal alleen te zien met kerstnacht, kerstmorgen en met Driekoningen. Voorts viert in sommige parochies de plaatselijke katholieke basisschool Kerstmis in de kerk. Meestal in de week voor Kerstmis of nog iets eerder. Het is voor de leerlingen dan heel mooi om in elk geval een deel van de kerststal al te zien. Tenslotte kwamen wij als pastores in de parochie van Twist - net over de grens in Duitsland - op het idee om de kerststal langzaam maar zeker op te bouwen tijdens de Advent tot en met Driekoningen. Door het langzaam maar zeker opbouwen en veranderen wordt de kerststal minder statisch en gaat leven. Laat u de komende weken verrassen.

De pastores.