Allerheiligen Allerzielen en Halloween

Geplaatst op: 08-10-2017

Een pastor uit het zuiden des lands schreef vorig jaar het artikel Halloweengedachten. Op verzoek van pastor Tjepkema, met het oog op onze vieringen van Allerheiligen en Allerzielen, kunnen de lezers van de parochiebladen in Zuidoost-Drenthe in zijn gedachten delen.

Het artikel is door de redactie bewerkt en ingekort.

HALLOWEENGEDACHTEN

Eenmaal oktober leven veel mensen toe naar het Halloweenfeest. Toen ik kind was, kende niemand het feest en nu blijken veel mensen er iets aan te doen. Nee, ik ga tegen niemand zeggen, dat ze er niet aan mogen meedoen, maar toch vraag ik me af, of velen wel weten wat we met Halloween vieren. Kun jij het onmiddellijk beantwoorden ?

Halloween is het grote griezelfeest dat men op 31 oktober viert. De naam Halloween is afkomstig van “All Hallows Eve”, wat betekent: de vooravond van Allerheiligen. Op vele plaatsen maakt men er een gezellig feest van: er worden pompoenen uitgehold en er worden lichtjes in gebrand. Het feest “leert” ons, dat we met zijn allen moeten griezelen met de geesten van de overledenen.

Met Allerheiligen en Allerzielen vieren we niet de dood maar het leven. Wij geloven niet dat geesten blijven rondzwerven, maar we geloven, dat wanneer ons lichaam sterft, onze ziel naar God terugkeert om er van Hem het loon naar het voorbije leven te ontvangen. Bij onze dood mogen we thuis komen bij God. In de komende weken zullen velen van ons, meer dan anders, weer een bezoek brengen aan de graven van geliefden die zijn gestorven.

Als we dan bloemen of een kaarsje op een graf plaatsen, heeft dat een andere betekenis dan de pompoen met een kaarsje erin. We spreken daar onze blijvende verbondenheid uit, niet op een bange manier maar op een vertrouwvolle manier. Wie met kinderen omgaat, weet dat kinderen soms heel moeilijke vragen kunnen stellen over sterven en de dood. Kinderen zijn heel gevoelig voor dergelijke momenten. Ze weten graag alles over wie hen voorgingen en stellen dikwijls moeilijke en diepe vragen bij zo’n moment. Vragen over doodgaan en angst voor de dood, vragen over hemel en God, vragen over zorgen voor elkaar en liefde over de dood heen, vragen over de zin van hun bestaan. Het is belangrijk dat we onze christelijke boodschap blijven uitspreken en levend houden, ook in een tijd waarin Halloween en de pompoenen iets anders zeggen.