Parochie avonden in 2017 over aanstaande fusie Immanuelparochie

Geplaatst op: 28-02-2017

PAROCHIEAVONDEN

OVER DE AANSTAANDE FUSIE

Aan het einde van dit kalenderjaar zullen de vijf parochies van ons samenwerkingsverband Immanuel (Nieuw-Schoonbeek, Weiteveen, Schoonebeek, Coevorden en Steenwijksmoer) fuseren tot één parochie met vijf geloofsgemeenschappen. De afgelopen jaren is er op allerlei manieren hard gewerkt om deze fusie tot stand te brengen. We zijn nu in de laatste fase aanbeland. Tot deze laatste fase hoort het houden van parochieavonden waarop de parochianen worden geïnformeerd over de redenen van de fusie, de gevolgen van de fusie en de hopelijk gunstige uitkomsten die door het bisdom beoogd worden. Alle parochieavond beginnen om 20.00 uur.

Coevorden..................... donderdag 9 maart 2017

Schoonebeek.................. dinsdag 14 maart 2017

Steenwijksmoer.............. dinsdag 28 maart 2017

Weiteveen...................... donderdag 6 april 2017

Nieuw-Schoonebeek...... nog nader te bepalen datum

Het welkom, de leiding en de sluiting van de avond liggen bij de vice-voorzitter van het plaatselijke parochiebestuur. Eén van de pastores zal aan de hand van een lied en/of gebed de opening verrichten. Daarna, tijdens het eerste deel van de avond, verschaft de coördinator van het fusieproces, de heer Anton Smits, informatie. Hij wordt daarin bijgestaan door leden van de stuurgroep en de projectgroep uit de plaatselijke parochie.

Aandacht zal er zijn voor de nog te vragen en nog te benoemen leden van het nieuwe bestuur van de toekomstige Immanuelparochie Zuidoost-Drenthe: wat is er nodig om lid te kunnen worden van dit nieuwe bestuur?

Na de pauze volgt het tweede deel van de avond. In iedere plaatselijke geloofsgemeenschap wordt deze tweede helft op eigen manier ingevuld. In sommige geloofsgemeenschappen zal vooral aandacht zijn voor plaatselijke ontwikkelingen. Op andere plekken zal een meer inhoudelijke bezinning plaatsvinden op de ontwikkelingen in Zuidoost-Drenthe. We leven in een gebied waarin niet alleen sprake is van ontkerkelijking maar ook van krimp in de bevolking. Net als elders in ons land verandert onze kerk van een volkskerk naar een missiekerk. Hoe versterken we ons geloofsleven op het gebied van vieren, leren en dienen?