Beeldcatechese Katholiek Geloof met Robert Barron - voorjaar 2017

Geplaatst op: 28-02-2017

MEER OVER HET GELOOF LEREN

Er is in onze parochies een groeiende behoefte om meer te weten te komen over het katholieke geloof. Daarom staan – net als het afgelopen jaar – ook in het kalenderjaar 2017 activiteiten geprogrammeerd.

Voor alle duidelijkheid: het aanbod staat voor iedereen open; jong en oud. Deelname is gratis. Je mag gerust één of twee keer komen. Met andere woorden: niet alle avonden hoeven gevolgd te worden. Alle activiteiten zijn bestemd voor de parochianen van de vijf samenwerkende geloofsgemeenschappen in Zuidoost-Drenthe en zeer zeker ook voor belangstellende niet-parochianen.

Beeldcatechese Katholiek Geloof met Robert Barron

(periode na Pasen)

In de weken na Pasen en na de bedevaart naar Rome gaan we samen ‘televisie kijken’. Na de H. Mis op dinsdagavond om 19.00 uur is er in de parochiezaal naast de H. Willibrorduskerk te Coevorden eerst gelegenheid om samen een kopje koffie of thee te drinken. Daarna is er van 20.00 tot 20.45 uur ruim een half uur aandacht voor een stukje beeldcatechese gemaakt door Robert Barron. Deze priester heeft met een team overal in de wereld mooie beelden opgenomen en aan de hand van dit filmmateriaal diept hij verschillende onderwerpen uit. Na het kijken is er nog gelegenheid om na te praten en vragen ter verheldering te stellen.

2 mei:           1. “Jezus, God en mens”

9 mei:           2. “Het onderricht van Jezus”

16 mei:           3. Het mysterie van God

23 mei:           7. Liturgie en eucharistie

20 juni:           8. De gemeenschap van de heiligen

27 juni:           9. Gebed en geestelijk leven

4 juli:          10. Het eeuwig leven

Boete en verzoening 2017

Ook dit jaar willen we in de Veertigdagentijd ‘schoon schip’ maken. Dat is belangrijk om het Hoogfeest van Pasen echt als feest te beleven. We proberen eerlijk te zijn. We willen in het reine komen met onze Heer, met elkaar en met onszelf.

*   Op woensdag 15 en 22 maart a.s. zal er tijdens de doordeweekse HH. Missen in respectievelijk Nieuw-Schoonebeek en Weiteveen ruimte zijn voor een boetemoment ter voorbereiding op Pasen. Gemeenschappelijk tijdens de viering en - indien gewenst - persoonlijk vanaf 18.00 uur voorafgaande aan de viering.

Dat is ook het geval op dinsdag 7, 14, 21, 28 maart en 4 april a.s. vanaf 18.00 uur voorafgaande aan en tijdens de doordeweekse eucharistievieringen in Coevorden.

*   Verder is er - net als de afgelopen twee jaar - ook dit jaar in de Veertigdagentijd gekozen voor drie interparochiële Passievespers met een boete-element.

Omdat deze vespers gehouden worden op avonden in de Goede Week (10, 11 en 12 april a.s.) vervalt de doordeweekse H. Mis op dinsdagavond 11 april a.s. in de H. Willibrorduskerk te Coevorden.

*   Na afloop van de eerste en de tweede Passievesper zal pastor Tjepkema geruime tijd in de Sint-Franciscuskapel te Coevorden blijven om   – mocht u daar behoefte aan hebben - een persoonlijk gesprek met u aan te gaan. Plek van ontmoeting: een kamer vlak bij de ingang van de kapel. U kunt dan ook het sacrament van boete en verzoening ontvangen. Ook tijdens de aanbidding op de avond van Witte Donderdag is hij tot middernacht aanwezig en beschikbaar zijn voor een (biecht)gesprek. Behalve deze vaste momenten kunt u ook op een ander moment dit sacrament ontvangen. Neem gerust contact op met de priester om een afspraak te maken.