Nieuwe parochies in Bisdom Groningen-Leeuwarden

Geplaatst op: 10-01-2017

NIEUWE PAROCHIES IN GRONINGEN EN DRENTHE

Sinds 1 januari j.l. is het bisdom Groningen-Leeuwarden twee nieuwe parochies rijker. In Zuidoost Drenthe fuseerden de oude parochies van Emmercompascuum, Bargercompascuum, Klazienaveen en Zwartemeer tot de nieuwe Maria, Hertogin van Drenthe-parochie.

Rond de stad Groningen fuseerden de Jozefparochie in Zuidhorn en de Nicolaasparochie in Haren met de Salvator-Mariaparochie en de Walfriedparochie in Groningen tot de nieuwe Hildegard van Bingenparochie. De parochiekerken houden hun oude namen.

In 2012 telde het bisdom Groningen-Leeuwarden nog 84 parochies. Met de recente parochiefusies zijn dat er nu 30. Uiteindelijk zullen er in 2018 nog 19 parochies zijn.

De parochiefusies zijn een uitvloeisel van het diocesane beleidsplan ‘Kwetsbaar en Hoopvol’ dat een bestuurlijke versterking van parochies beoogt. Vitalere parochies zijn beter in staat om door middel van nieuwe missionaire en diaconale activiteiten een brug te slaan tussen kerk en wereld.

Tegelijkertijd moet er naast bestuurlijke schaalvergroting sprake zijn van pastorale schaalverfijning waardoor pastores meer tijd krijgen voor hun parochianen.