Terugblik op de Katholieke Alphacursus 2016

Geplaatst op: 07-12-2016

Terugblik op de Katholieke Alphacursus 2016

In juni 2016 startte voor het tweede achtereenvolgende jaar de Katholieke Alphacursus, afgekort KAC.

De eerste avond was een kennismaking met mensen die geïnteresseerd zijn in ons katholieke geloof. Een beetje onwennig kwamen de belangstellenden binnen, één voor één maar ook met z’n tweeën of drieën. Sommigen hadden in 2015 de cursus gevolgd en kwamen nu samen met mensen aan wie ze hun positieve ervaring met de cursus hadden verteld en die de cursus nu wilden gaan volgen. De parochiezaal vulde zich met ongeveer dertig mensen van verschillende leeftijden en met diverse achtergronden. Tijdens deze eerste avond werd verteld, wat de KAC inhoudt en wat we konden verwachten.

De hele cursus bestond uit tien avonden. Elke avond had een vaste opbouw. We begonnen met een maaltijd en daarna volgde een inleiding over een thema. Vervolgens gingen we uiteen in groepjes om verder te praten over het thema. Elke avond kwam er een ander thema aan bod en elke avond praatten we verder in hetzelfde groepje met dezelfde mensen. De thema’s die zoal aan de orde kwamen, gingen over God, Jezus, de Heilige Geest, de Kerk en de Bijbel.

De KAC is geen cursus waar je kennis van, bijvoorbeeld, de Bijbel wordt getoetst en je dus door de mand zou kunnen vallen; het is ook geen cursus waarbij standpunten worden opgedrongen. Je bent niet verplicht om elke week te komen, je mag best eens overslaan, al merk je al snel dat mensen het jammer vinden er een keer niet bij te kunnen zijn.

Tijdens het eten was iedereen vrij om te gaan zitten waar hij of zij dat wilde, een mooie manier om verder kennis te maken en in gesprek te komen. Tijdens de inleiding kregen we iets meer achtergrondinformatie over het thema. Bij de bespreking in groepjes bleek in de praktijk, dat er niet alleen over het thema werd gepraat, maar ook over andere zaken die ons bezig hielden. De gesprekken werden geleid door één of twee gespreksleiders. Na de groepsgesprekken werd de avond afgesloten met koffie en thee en werd er nagepraat. De avonden van de KAC waren leerzaam, maar vooral ook heel gezellig en ongedwongen.

Bijna aan het eind van de Alphacursus werd de mogelijkheid geboden mee te gaan naar een klooster in Thuine, bij Lingen in Duitsland, van vrijdag 18.00 uur tot zaterdag 16.00 uur. Een heel bijzondere ervaring waar bijna alle cursisten aan deelnamen.