Martinusdag 2016 - verslag door Anouk Meijer en Thymen Sewüster

Geplaatst op: 07-12-2016

VERSLAG MARTINUSDAG 2016

door Anouk Meijer en Thymen Sewüster

Op zaterdag, 12 november 2016, gingen we met de bus naar Drachten voor de Martinusdag. We gingen met ongeveer 25 jongeren vanuit Weiteveen, Nieuw-Schoonebeek, Schoonebeek, Coevorden en Steenwijksmoer, met de bus naar Drachten.

Bij aankomst moesten we een selfie maken. Toen we naar binnen gingen werd aan ons gevraagd of we konden misdienen, dat heb ik ook gedaan. In de viering zelf werd ook een verhaal verteld over Martinus. Nadat de viering afgelopen was hadden we een korte pauze, waarin we wat te drinken konden krijgen. Daarna gingen we met iemand praten, zoals de kluizenaar en een gevangenis pastor. Toen dat afgelopen was hadden we weer een pauze, en na deze pauze gingen we een activiteit doen, zoals bijvoorbeeld voetballen, ‘heel bisdom bakt’, sumo-worstelen en nog meer.

Toen we daarmee klaar waren hadden we nog een verhaaltje van Martinus, hoe het afliep, en van ‘heel bisdom bakt’ mochten we allemaal nog een cakeje of koekje opeten. Daarna moesten we wachten op de bus (dat duurde lang L), maar toen we op de terugweg nog langs de Mc donalds gingen, was dat wachten al weer vergeten. Dat was het einde van de Martinusdag in Drachten.

Groetjes van Thymen Sewüster uit Schoonebeek

De Martinusdag

Zaterdag 12 november 2016 zijn we met 25 kinderen die het vormsel afgelopen jaar hebben gedaan en die volgend jaar het vormsel gaan doen, naar de Martinusdag in Drachten geweest. We gingen met de bus heen en we moesten om 9 uur vertrekken vanaf het station in Coevorden. Er zaten toen al kinderen in die in Schoonebeek en Weiteveen wonen.

Het was best lang rijden maar we vermaakten ons prima in de bus.

Achterin werden er zelfs kunstjes gedaan. En iedereen was heel aardig.

Toen we aankwamen werden we ontvangen door een meneer en moesten we selfies gaan maken. We ging naar binnen in een kerk en daar werd een voorstelling gegeven over Sint Martinus. Dit was heel leuk. Begeleider Jan Specken vroeg aan Jesse Scherpen en mij (Anouk Meijer) om te misdienen voor een kleine dienst. Toen we klaar waren gingen we lunchen in de gang van de kerk.

Na de lunch gingen we beginnen met de workshops waar we ons voor op hadden gegeven. De 1e workshop van mij ging over verpleegkundigen in het ziekenhuis en wat ze allemaal deden voor hun werk. Dit was heel interessant. De 2e workshop kon je kiezen uit verschillende dingen en ik had gekozen voor Heel Bisdom bakt.  We hebben koekjes versierd, we hebben wat voor ons zelf gemaakt en voor de anderen die een andere workshop gingen doen. Ze vonden de koekjes  allemaal heel lekker.

Naast de kerk was er een school en daar mochten we heel lang spelen. Iedereen heeft zich er goed vermaakt. Tegen 16:30 uur zijn we in de bus gestapt. We reden naar Hoogeveen en gingen daar naar de Mc Donalds. We hebben hier heerlijk met elkaar gegeten. Dit was heel gezellig.

Nadat we klaar waren stapten we in de bus en reden naar het station van Coevorden. Daar gingen de kinderen van Coevorden uitstappen en de andere kinderen bleven nog zitten en gingen door naar Schoonebeek en Weiteveen.

Het was een hele leuk dag, ik zou het zo nog een keer willen doen.

Groetjes Anouk Meijer uit Coevorden