Welkom voor diaken Frans Wielens - 26 februari 2016

Geplaatst op: 13-04-2016

WELKOM VOOR DIAKEN WIELENS

Op vrijdagavond 26 februari jl. heeft vicaris-generaal Peter Wellen in een interparochiële eucharistieviering in de Bonifatiuskerk diaken Frans Wielens gepresenteerd aan het samenwerkingsverband Immanuel. De viering gaf al een gevoel van eenheid van de vijf parochies. Pastor Wielens werd, zoals vroeger altijd gebruikelijk was, ingehaald en was compleet verrast door het warme welkom. Tijdens de viering heerste een gevoel van blijdschap en groots vertrouwen.

Symbolisch was de kerk versierd met vijf fietswielen; ieder wiel symboliseerde een parochie en diaken Wielens zal de komende jaren met pastor Tjepkema, stuurgroep, besturen en de parochianen gaan werken aan de totstandkoming van de fusie van vijf parochies tot één parochie.

Tijdens de viering werd hem een kaars aangeboden met de namen van de vijf parochies erop, symbool voor één parochie in 2018.

Diaken Wielens stelde zich voor en beloofde: "Ik wil de liefde van God in woord en daad zichtbaar maken voor de mensen. Met de steun van vele medeparochianen en met hulp van Gods genade hoop ik mijn pastorale taak zo goed mogelijk te verrichten." Hij werd in 1993 door bisschop

Bernard Möller gewijd. Een diaken draagt tijdens vieringen een dalmatiek (“kazuifel met mouwen”). Pastor Wielens zei de handen uit de mouwen te steken om er samen iets moois van te maken.

De voorlezing van de benoemingsbrief met de zending van de bisschop bekrachtigde officieel de benoeming, waarna de vicaris een zegenbede uitsprak om Gods zegen te vragen het pastorale werk van diaken Wielens.

Na de viering was er een receptie in de Zwarte Racker. Velen maakten van de gelegenheid gebruik in een gemoedelijke sfeer kennis te maken met pastor Wielens, zijn vrouw José en hun zonen Maarten en Pieter.

Pastor Wielens blijft in Emmen wonen en heeft een werkplek in de pastorie aan de Zuidersloot nr. 59 te Weiteveen. Van daaruit zal hij z'n pastorale taken in de vijf parochies gaan uitvoeren.

Pastor Wielens: "Het diaconaat is een levensstaat, zoals ook het huwelijk een levensstaat is. Het gaat bij het diaconaat niet in de eerste plaats om functies en strak omschreven taken, maar om een dienende en dienstbare Kerk te laten oplichten aan het altaar en evenzeer buiten de deuren van het kerkgebouw."