Terugblik afscheid pastor José Lange

Geplaatst op: 07-03-2016

Veel parochianen hebben  pastor José Lange uitgezwaaid

Zondag 24 januari jl. was het een bijzondere dag voor pastor José Lange en de vijf parochies van het samenwerkingsverband Immanuel.

Na meer dan dertien jaar werkzaam te zijn geweest als pastoraal werkster in de parochies van Nieuw-Schoonebeek, Schoonebeek en Weiteveen en na meer dan vijf jaar in de parochies van Coevorden en Steenwijksmoer hebben we met elkaar op gepaste wijze afscheid genomen van José Lange.

Ook is er van het afscheid een fotoalbum gemaakt voor pastor Lange. De foto's in het album geven heel goed weer, hoe die dag is verlopen. De foto's staan binnenkort op de website van Immanuel.

Een inspirerende viering met enkele koren uit onze vijf parochies. Eveneens participeerden misdienaars en acolieten uit onze geloofsgemeenschappen in de viering en een stralende pastor Lange die samen met pastor Tjepkema voorging. Het heeft José heel goed gedaan, dat er zoveel mensen naar de afscheidsviering waren gekomen (de kerk van Nieuw-Schoonebeek was bijna tot de laatste plek toe gevuld). De viering gaf een gevoel van een eenheid van de vijf parochies: een stimulans om op 1 januari 2018 de fusie van de vijf parochies tot één parochie een feit te laten worden. Wij zijn samen op de goede weg. De kinderen zongen ook: Wij zijn samen onderweg!

De kinderen hebben tijdens de kinderwoorddienst ook samen met de leiding een prachtig afscheidscadeau gemaakt en aan het einde van de viering aan José aangeboden.

Na de viering maakten veel mensen gebruik van de gelegenheid om pastor Lange de hand te drukken. De Zwarte Racker was tot de nok toe gevuld. Niemand had verwacht, dat er zoveel mensen zouden komen en daarom waren er te weinig kopjes en moesten sommigen maar genoegen nemen met een plastic beker met koffie.

Voor José een verrassing dat zoveel mensen haar de hand kwamen drukken om grote dankbaarheid te tonen voor haar tomeloze inzet in al die jaren, maar ook om haar het allerbeste toe te wensen voor de toekomst: vreugde, geluk en voldoening in haar nieuwe parochie de Goede Herder Erica-Emmen.

Ook waren er veel onderlinge contacten tussen de parochianen van de verschillende parochies; het gaf je een gevoel van "bij elkaar horen" tijdens de viering in de kerk en de afscheidsreceptie.

En wat was pastor Lange verrast met de afscheidscadeaus van de gezamenlijke parochies: een reischeque inclusief zakgeld, een decoratie van glas-in-lood met de namen van de huidige vijf parochies, een tomtom auto-navigatie, een fotoalbum van het afscheid, een boeket bloemen en de vele attenties van de individuele parochianen en werkgroepen / koren.

Langs deze weg willen we onze hartelijke dank uitspreken voor uw fijne aanwezigheid en de geweldige medewerking op welke wijze dan ook zondag 24 januari jl..

José dankt u allen heel hartelijk voor uw aanwezigheid bij het afscheid: een goede en mooie herinnering voor haar. Fijn, dat u er was.