Franciscusnieuws

Geplaatst op: 10-07-2024

VAKENTIEROOSTER

Om problemen te voorkomen willen wij u nog een keer vragen goed naar het vakantierooster te kijken. Niet elk weekend is er een viering en ook de tijd van de viering kan anders zijn dan u gewend bent. Wel kunt u op de dagen dat de vieringen gepland zijn met elkaar koffie komen drinken in de Inloop. Natuurlijk bent u ook altijd welkom in de andere locaties.

OVERLEDEN

Op donderdag 30 mei j.l. is thuis aan de Kerkweg in haar vertrouwde omgeving Anna Juurlink-Schoo overleden. Annie Juurlink-Schoo is getrouwd geweest met Henk Juurlink. Gekomen vanuit het Groningse Laudermarke heeft ze jarenlang samen met Henk de boerderij aan de Kerkweg gerund. Ze hield van het vee en was een harde werkster. Dat is ze altijd gebleven. De dood van hun zoon Henri door een ongeval is ze nooit echt te boven gekomen. Ook toen in 2010 Henk overleed had ze het moeilijk. Ze genoot van haar kleinkinderen en hield alles bij wat ze meemaakten. De laatste maanden ging haar gezondheid wel achteruit, maar dat ze zo onverwacht door een val kwam te overlijden is moeilijk. Op woensdag 5 juni hebben we in een intieme viering ten uitvaart afscheid van haar genomen en haar naast haar man Henk op ons kerkhof begraven.

Annie Juurlink-Schoo is 93 jaar geworden.

Op vrijdag 31 mei j.l. is in het hospice in Emmen Gerhardus Maria Zwiers overleden. Gradus Zwiers is geboren en getogen hier in Steenwijksmoer. Zijn plekje aan de Hoofdweg was zijn thuis in alle opzichten en daar was iedereen altijd welkom. Protos zit in de genen van de familie Zwiers dus ook in die van Gradus. Daar is hij actief geweest als bestuurslid, betrokken bij het “Protos-Weering zaalvoetbaltoernooi” en nog veel meer. Ook binnen de parochie heeft hij zijn sporen verdiend. Gradus hield van gezelligheid, zijn lach klonk op menig feestje. Enkele jaren geleden werden bij hem tumoren gevonden. Toch heeft hij nog een aantal mooie jaren gehad. Op 21 mei werd hij opgenomen voor een behandeling, maar die kon niet doorgaan. Het ging opeens erg snel. Op 31 mei is hij in het hospice in Emmen overleden. Op 6 juni hebben we in een plechtige dienst ten uitvaart afscheid van hem genomen en daarna is hij in besloten kring naar het crematorium gebracht.

Gradus Zwiers is 71 jaar geworden.

We vertrouwen dat Annie Juurlink-Schoo en Gradus Zwiers thuis gekomen zijn in Gods huis van licht en vrede en wensen beide families heel veel sterkte in de komende tijd.

DIE MOSELSÄNGER in de St. Franciscuskerk te Steenwijksmoer

Op zondagmorgen 4 augustus wordt de Eucharistieviering van 11.00 uur in onze Sint Franciscuskerk vocaal opgeluisterd door de Limburgs Zanggroep Die Moselsänger o.l.v. Leo van Weersch.

Begonnen in 1998 als een jaarlijks muzikaal uitje naar de Mosel van 9 personen uit het Zuid-Limburgse Heuvelland, heeft de zanggroep, onder de kundige leiding van Leo van Weersch, naast een Grenzeloos repertoire van klankvolle evergreens, ballades, volksliederen, schlagers en Limburgse loesterleedsjes ook een repertoire opgebouwd voor het vocaal opluisteren van H. Missen, woorddiensten en Kerstconcerten. De 13 zangers van dit moment zijn naast het opluisteren van H. Missen, ook graag geziene gasten bij nationale en internationale evenementen, officiële gelegenheden en sfeermakers voor speciale gezelschappen en instellingen. Een lied van eigen bodem, ’n volksmelodie uit ’n vreemd en ver land of ’n herkenbare evergreen is aan hen toevertrouwd. Liederen die uw oor zullen strelen en uw hart sneller doen kloppen, want zij zingen met hart en ziel, de toehoorders mogen niet alleen horen, maar ook voelen waar ‘n lied over gaat.

Welkom in deze vast en zeker bijzondere viering.

EERSTE HEILIGE COMMUNIE OP ZONDAG 9 JUNI

Op zondag 9 juni was het eindelijk zover. Elf communicantjes uit de geloofsgemeenschappen van Coevorden en Steenwijksmoer deden hun Eerste Heilige Communie.

De kinderen zijn in maart al begonnen met de voorbereidende catechese in het Antoniusgebouw in Coevorden o.l.v.de voorbereidingsgroep. Op zondag 7 april hebben zij zich in de kerk aan ons voorgesteld en nu was dan eindelijk de grote dag aangebroken. De zon straalde uitbundig en ondanks het frisse windje was het een prachtige dag. Sommige kinderen waren wel een beetje zenuwachtig. Ze zagen ze er allemaal heel mooi en feestelijk uit. We bespeuren een heuse trend, het waren allemaal jurken en pakken. Ook de kerk was prachtig versierd met bloemen, linten en de foto’s van de kinderen. Het kinderkoor verzorgde de zang en dat gaf een extra feestelijk tintje aan deze mooie dag.

De kinderen die hun Eerste Heilige Communie ontvingen waren:

Femke Assen

Elisa Smit

Thirza Bos

Adriana Snijders

Quinn Hoving

Lauren treffers

Soraya Meijer

Marleen van Voorst

Claudia Ophof

Cas Wiggers

Vajèn Regtop

De communicantjes waren heel actief bij de viering betrokken door te lezen en mee te helpen met het klaarmaken van de altaartafel. Het thema van de viering was “volg je hart” en de evangelielezing was het bekende verhaal van Jezus die zei “Laat de kinderen tot mij komen”. Heel toepasselijk. Tijdens de voorbereiding hebben we ook regelmatig over Jezus gesproken en over zijn boodschap. En hoe we die in ons gewone dagelijkse leven kunnen volgen en in de praktijk brengen. Dit hebben de kinderen onder andere gedaan doordat ieder kind mooi speelgoed van huis had meegenomen. Al het speelgoed werd verzameld en in een mand gedaan. Dit speelgoed gaat dan naar kinderen die het niet zo getroffen hebben en waar niet altijd geld is om speelgoed te kopen. Zo kun je met kleine dingen veel voor ander doen. Aan het einde van de viering kregen ze namens de geloofsgemeenschap nog een cadeautje aangeboden en de hartelijke felicitaties. Hartelijk dank aan iedereen die op welke wijze dan ook heeft meeholpen om er een geslaagde viering van te maken.