Fietstocht Coevorden naar Laar

Geplaatst op: 28-06-2015

Fietstocht

Coevorden naar Laar

Op vrijdag 26 september 2014 beleefden we een indrukwekkende fakkeloptocht in het kader van het eeuwfeest van de parochiekerk in Coevorden. We liepen of fietsten toen naar de boerderij van de familie Stroeve op Holthone en kwamen met 150 mensen als fakkeldragers terug. Dit succesvolle gebeuren vraagt om een historisch verantwoord vervolg. Dat vervolg hebben we gevonden in Laar, dat net over de Duitse grens ligt. Omdat de katholieke eredienst lange tijd verboden was in onze vestingstad, gingen katholieke soldaten in dit dorpje naar de H. Mis. Vele voorouders van de huidige parochianen lieten tijdens de eerste eeuwen van de Reformatie hun kinderen in Laar dopen. Op de katholieke begraafplaats daar lezen wij op de graven namen die ook in Steenwijksmoer en Coevorden veelvuldig voorkomen: Ambergen, Assen, Back, Hemme, Mittendorff, Plas, Scholten. Het was dan ook de buurparochie van Laar die in een brief dd. 30 november 2014 de Coevordenaren hartelijk gelukwenste met hun eeuwfeest.

Op vrijdag 21 augustus 2015 wordt er in samenwerking met de parochie van Laar een fietstocht georganiseerd. De route is uitgezet door de heer. Bertus Scholten. De totale afstand van de fietstocht is ongeveer 18 kilometer (heen en terug).

Het voorlopige programma ziet er als volgt uit.

17.00 uur:   Start vanaf de Willibrorduskerk in Coevorden

18.00 uur:   H. Mis in de prachtige, meer dan honderd jaar oude

Sint-Antoniuskerk

concelebratie pater Norbert Vedder en pastor Tjitze Tjepkema

19.00 uur:   Gezellig samenzijn met koffie, broodjes etc. verzorgd door

parochianen uit Laar.

Er is dan ook gelegenheid om de historische doopboeken, huwelijksregisters en overlijdensregisters in te kijken, om uitleg te krijgen over de geschiedenis van Laar door dr. G.J. Beuker, predikant van de Alt-Reformierte Kirche in Laar, en om te luisteren naar zang en gitaarspel van Annie Platzer uit Schoonebeek.

21.00 uur:   Vertrek richting Coevorden

Aanmelden graag voor 16 augustus a.s. kan als volgt bij:

Parochieadministratie

Tel. 0524 – 51 27 76, e-mail R.Pa1@kpnplanet.nl