"De weg heeft mij gekozen" een “afscheidswoord” van pastor Lysbeth Minnema,

Geplaatst op: 28-06-2015

Onder de titel De weg heeft mij gekozen volgt hieronder een “afscheidswoord” van pastor Lysbeth Minnema, die definitief in Italië gaat wonen in de kloostergemeenschap Piccola Fraternitá di Gesu in Pian del Levro, Trambileno, een gehucht in de bergen in Noord-Italië.

Tijdens een kort verblijf in Nederland om haar familie te bezoeken en om haar woonhuis, de pastorie in Heeten, te ontruimen, was een stralende Lysbeth maandag 8 juni jl. even in Coevorden om enkele mensen te bezoeken. Een groot kruisbeeld uit Peru, dat zij kreeg nadat in (2006) de parochies van Coevorden en Steenwijksmoer veel geld hadden ingezameld voor een ontmoetingsruimte in Quivilla, Peru, heeft ze hier achtergelaten. “Dus eigenlijk hoort het ook jullie toe,” zijn haar eigen woorden en volgens haar past het heel goed in de parochiezaal in Coevorden. Zo blijft er een blijvende herinnering aan een pastor die hier met hart en ziel heeft gewerkt en veel vrienden heeft gemaakt.

Wij geloven in haar keuze en wensen haar daarover Gods zegen.

redactie Pastorale

DE WEG HEEFT MIJ GEKOZEN

Na mooie, intensieve maanden in Italië ben ik even terug in Nederland. Even, want mijn leven is in het klooster, in de gemeenschap die ik heb leren kennen in het noorden van Italië. Het is moeilijk om woorden te vinden voor het waarom, maar God wil mij daar op die plek, in dat prachtige leven van stilte en gebed, van de Bijbel als richtinggevend woord en met de zes mannen en vrouwen die daar al leven en met de vele gasten die voor een dag of langer langs komen. Althans, dat vermoed ik, want ik aarzel altijd wat om over de wil van God te spreken. In gebed en in gesprekken met de mensen om mij heen heb ik me laten leiden en werd steeds duidelijker dat ik in de kloostergemeenschap op mijn plek ben.

In deze paar weken dat ik nu in Nederland ben, voel ik me heel goed, vol vreugde en bijna verliefd op de gemeenschap waarnaar ik zal terugkeren. Ik straal en geniet van de mensen die ik ontmoet. Het wegdoen van al mijn spullen roept heel veel mooie herinneringen op, is soms zwaar, omdat je aan dingen gehecht bent, maar voelt tegelijkertijd als een bevrijding van alle ballast die ik in de loop der tijd verzameld heb. Alles, alle oude papieren, maar ook alle meubels, kopjes, pannen, de meeste kleren en de meeste boeken, het gaat weg. Soms kan het naar vrienden en bekenden, met veel spullen kan ik mensen blij maken die het niet zo ruim hebben. Het weg kunnen geven en een goede bestemming vinden voor wat voor mij van waarde is geweest, maakt me blij.

Op zaterdagavond 11 juli, op de feestdag van de Heilige Benedictus, begint mijn noviciaat met een kort liturgisch moment tijdens de completen, het laatste gebedsuur van de dag. Ik herhaal dan de doopbelofte om als gedoopte met hart en ziel Christus te volgen, krijg het licht van Christus aangereikt, een boek met de psalmen waaruit we dagelijks zes keer per dag zingen en een exemplaar van de leefregel van de gemeenschap. Ik kijk ernaar uit dit nieuwe leven te beginnen. Het ligt in het verlengde van mijn leven in de parochie, denk ik. Het mooiste van het pastoraat: de liturgie, de contacten met de mensen en de Bijbel vertalen naar het dagelijks leven, dat vind ik daar terug. De ruimte voor stilte en gebed krijg ik erbij, want die kwam in de parochie vaak als eerste in de verdrukking. Op dit moment in mijn leven verlang ik ernaar meer tijd voor God te maken. Misschien heeft het zo moeten zijn dat dit klooster onverwacht op mijn pad kwam en dat God mij daar geraakt heeft met Zijn aanwezigheid. Ik ben daar dankbaar voor!

Ik vertrouw op uw gebed en draag de mooie jaren in Coevorden en Steenwijksmoer mee in mijn hart. Ik blijf bidden dat God ook u mag dragen op de moeilijke momenten en tot inspiratie mag zijn voor een levend en vreugdevol geloof dat gestalte krijgt in het leven van alledag.

Hartelijke groet,

Lysbeth Minnema

Mijn adres is per 8 juli:

Piccola fraternitá di Gesú

Loc. Pian del Levro