St.Caecilia

Geplaatst op: 12-12-2014

St.Caecilia

Zondag 16 november vierde het kerkkoor zijn jaarlijks ‘Gildefeest’ ter ere van St. Caecilia, de patrones van de koorzangers. Pastor Tjepkema had het schilderij van deze Maagd en Martelares van de koorzolder gehaald ˗ geschenk van wijlen de heer Wim Klomp ˗ en op het priesterkoor tentoongesteld. Het grootkoor, dames en heren, zong in de eucharistieviering de Laurentiusmis van Paul de Prez, de psalm 96 ‘Cantemus Domino’ (Laten we voor de Heer zingen) ˗ tevens de naam van ons koor ˗ en het Caecilialied van honderd jaar geleden. De pastor bedankte in zijn preek niet alleen het kerkkoor, maar alle werkgroepen en vrijwilligers in de parochie.

Een bomvolle kerk, versierd met geelwitte wimpels en bloemen, twee banken met misdienaartjes in witte habijtjes, en op het priesterkoor de bisschop met mijter en staf, de pastores, de acolieten en daarachter het grootkoor in feestelijke koorkledij. Daarnaast zongen ook nog het kinderkoor ‘De vrolijke klanken’ en het tussenkoor ‘Convalesco’. Wat een weelde dat allemaal in je parochie te hebben. Op het eind van de dienst werden nog twee vrijwilligers in de parochie gehuldigd. Onze graficus/drukker Chris Leijendekker en elektriciteitsdeskundige Freddie Langeland. Zij kregen onder applaus en ‘Lang zullen ze leven’ de Bonifatiuspenning van ons bisdom door de bisschop uitgereikt.

Onder het koffiedrinken na de mis in de kerk (dank zij de Vrouwenvereniging) waren niet alleen de parochianen, maar ook de gasten uit de buurparochies, de burgemeester, oud-pastor Dominicus Ketelaar e.a. opgetogen over zoveel feestelijke saamhorigheid.

Daarna werd er gefeest bij restaurant Talens. Voorzitter Marian Stroeve heette niet alleen de koorleden maar ook hun echtgenotes/n welkom. Een bijzonder woord van welkom was voor Stefan Blaauwgeers, die bereid was gevonden om het koor op feestdagen te begeleiden op piano of orgel. Precies een jaar geleden bedankte onze vorige organist Johannes van der Wal na ruim dertig jaar voor deze functie. Ook hadden we wat te vieren. Vier koorleden waren 40 jaar koorzangeres. Anneke van Beem, Joke Eggen, Ria Knol en Truus Timmerman. Koorleider Rein Veldhuizen sprak hen toe, had een enveloppe voor hen en voorzitter Marian Stroeve bood een boeket bloemen aan. De dames waren niet alleen zangeres op het kerkkoor, maar ook nog eens doordeweeks op het Rouw- en Trouwkoor. Rein maakte van de gelegenheid gebruik om het hele koor te complimenteren met zijn inzet en bereidwilligheid. Het herenkoor zong in het weekend van Allerheiligen en Allerzielen maar liefst vier keer! Met Allerheiligen een uitvaart en ’s avonds de eucharistieviering en ‘s zondags met de dames de Allerzielen herdenking en ’s middags op het kerkhof. De week daarna zong het koor de plechtige afsluitingsviering van het honderdjarig bestaan van ons kerkgebouw. Wat een prachtig feest was dat! Hij memoreerde ook wat hier in de parochie allemaal nog kan.

Na deze formele zaken kon het Caeciliafeest beginnen met een hapje en een drankje. Intussen was ook pastor Tjepkema aangeschoven. Hoe houdt hij dat vol. Eerst de grote initiator van het eeuwfeest in de kerk en dan halsoverkop naar Steenwijksmoer om daar ook weer de eucharistie te vieren. Het doet me denken aan die zoete schilderijen, waarin Christus als herder met zijn schapen over de velden trekt. De herder, die er altijd is voor zijn schapen.

R.V.