UITREIKING BONIFATIUSPENNING

Geplaatst op: 12-12-2014

UITREIKING

BONIFATIUSPENNING

Na de plechtige eucharistieviering bij gelegenheid van het eeuwfeest van het kerkgebouw hield de vicevoorzitter, de heer Benes, de volgende toespraak.

“Als parochiebestuur van deze prachtige parochie en dit mooie 100-jarige kerkgebouw zijn we vele parochianen bijzonder erkentelijk voor het vele werk dat zij vrijwillig voor onze parochie doen. Een groot aantal van u zelfs tientallen jaren lang!

Nu we monseigneur De Korte toch in ons midden hebben, heeft het parochiebestuur gemeend voor twee van deze, stille, vrijwilligers een bisschoppelijke onderscheiding aan te moeten vragen. Een onderscheiding voor vrijwilligers die zich gedurende langere tijd uitzonderlijk verdienstelijk hebben gemaakt en zich op bijzondere wijze hebben ingezet in en voor onze parochie.

Deze onderscheiding, te weten de Bonifatiuspenning, krijg je niet zomaar.  Aanvragen voor deze onderscheiding worden zorgvuldig door de staf van het Bisdom behandeld.

Het is me dan ook een eer om namens uw parochiebestuur de volgende twee mensen te vragen naar voren te komen: de heer Freddy Langeland en de heer Chris Leijendekker.

Aangezien de heer Langeland nog niet aanwezig is, beginnen we met de heer Leijendekker. Hij is al vele tientallen jaren actief als drukker van al het drukwerk binnen onze parochie en de laatste jaren ook voor de parochie van Steenwijksmoer. Vele, vele uren heeft u doorgebracht op de drukkerij, laat ik zo het kleine zoldertje maar noemen, waar de drukpers staat.

Maar het is niet alleen het drukken. Ook in de opmaak van het drukwerk kwam en komt uw ervaring in de grafische wereld goed van pas. Vol trots vertelde u mij wel eens over uw slimmigheidjes om de bladspiegel zo te veranderen dat er meer op een bladzijde paste zonder dat iemand het merkte. De trots voor uw werk uit zich ook in een deel van uw emailadres, namelijk het woord “typograaf”.

Wij willen u onze erkentelijkheid voor het vele werk middels de Bonifatiuspenning en de bijbehorende oorkonde tonen.”

Daarna reikte monseigneur De Korte de heer Leijendekker onder luid applaus de onderscheiding met bijbehorende oorkonde uit.

Terwijl de stoet - de bisschop, de pastores, lectrice, acolieten en misdienaars - door het middenpad naar achteren schreed, kwam de heer Langeland, die de vorige dag lelijk ten val bleek te zijn gekomen en nu door de kinderen snel opgetrommeld en opgehaald was, de kerk binnen.

De stoet kwam tot stilstand, de feestelijke orgelklanken verstomden en de heer Benes nam weer het woord.

“Meer dan een halve eeuw heeft u allerlei werkzaamheden aan en om dit kerkgebouw belangeloos uitgevoerd, waarbij de elektravoorziening uw ding was. In de papieren heb ik gevonden dat u zelfs uw bedrijf belangeloos allerlei werkzaamheden liet uitvoeren. Naast de werkzaamheden aan de elektriciteit was u ook op andere terreinen actief. En ….. u bent nog steeds actief.

Met hetzelfde enthousiasme als weleer en nog steeds met een geweldige inzet. Middels de Bonifatiuspenning en de bijbehorende oorkonde willen wij onze erkentelijkheid aan u tonen.”

En zo kreeg de heer Langeland nog in de kerk de door de heer Benes beloofde toespraak en werden hem de penning en de oorkonde overhandigd. Ook voor hem was er een welgemeend applaus.