Nogmaals: de fakkeloptocht

Geplaatst op: 09-11-2014

Nogmaals: de fakkeloptocht

Een parochiaan schrijft het volgende.

“Het moet toch niet gekker worden: een fakkeloptocht op vrijdag 26 september 2014. Hoe verzinnen ze het! Daar ga ik echt niet aan meedoen. Maar ja, dan raak je betrokken bij de begeleiding, en ga je toch, enigszins sceptisch weliswaar,  naar de boerderij op Holthone. Vanwege die begeleiding heb ik het programma in de schuur daar aan mij voorbij moeten laten gaan. Maar het was goed, er hing zelfs een mystieke sfeer, hoorde ik iemand zeggen. Men zat aan lange tafels, er was koffie, thee of iets anders te drinken, de Breiberger Muzikanten speelden, en begeleidden het samen zingen.

Over de tocht van de boerderij van Stroeve naar de kerk wil ik graag iets vertellen. Het was een prachtige, unieke ervaring: het  lopen met een grote groep in het donker. Voorop de misdienaars in hun togen, een schitterend plaatje, zo met het licht van de fakkels. En daarachter het gelovige voetvolk. Een tocht van ongeveer vijf kilometer, meestal over een verharde weg. Maar er zat ook een stikdonker stuk bij over een pad door het gras.  Onderweg zong ‘Convalesco’ af en toe een lied en dan kon je meezingen.

Soms waren we een poos stil, soms werd er gepraat. Bij het gaan door het geheimzinnige donker krijg je dan bijvoorbeeld gesprekken over onze voorouders, die met heel wat minder verlichting dan wij gewend zijn hun weg moesten zoeken. Zij hebben ons het licht van het geloof, het licht van Christus, doorgegeven. En daar zijn we hen dankbaar voor en blij mee. Om goed half tien liepen we de straten van Coevorden binnen. De fietsers waren al eerder gearriveerd.

Wat voelden we ons welkom in de stralend verlichte kerk. Daar was ook weer muziek, nu van de Stedelijke Muziekvereniging Coevorden. Die begeleidde ons ook toen ‘het dak eraf ging’ bij het zingen van het Fakkellied en het Zonnelied van St. Franciscus.

Hartelijk dank aan alle mensen die dit allemaal mogelijk hebben gemaakt. Mocht een dergelijke tocht in de toekomst nog eens georganiseerd worden: ik ben de eerste die zich aanmeldt!”

Een parochiaan