FAKKELOPTOCHT

Geplaatst op: 06-10-2014

FAKKELOPTOCHT

Vrijdag tussen 17.30 uur  en 18.00 uur verzamelen zich bijna zestig mensen, jong en oud, bij de kerk voor de fakkeloptocht. Een beetje spanning is voelbaar. Precies om zes uur vertrekken we, onder klokgelui, voor de wandeltocht naar de boerderij van de familie Stroeve. Deze boerderij werd in een ver verleden gebruikt om in het geheim de H. Mis op te dragen. De franciscanen kwamen destijds met een minialtaar, dat werd vervoerd op een kruiwagen, en de kapschuur werd zo goed en zo kwaad als het destijds ging ingericht als kerk.

De wandeling voert ons door het natuurgebied De Poort van Drenthe en over het schouwpad van de Kleine Vecht naar de boerderij. Het is heerlijk weer en de stemming is prima.

Aangekomen op de boerderij worden we ontvangen met muziek van de Breiberger muzikanten. Inmiddels zijn de fietsers, veertig in getal, gearriveerd en zitten de wandelaars voor het tweede deel van de tocht, ruim twintig, al op ons te wachten. We drinken koffie, thee en fris met elkaar, luisteren naar de muziek en zingen samen met de Breiberger muzikanten een missielied van Willibrord en het Zonnelied van Franciscus. Intussen wordendoor TV-Drenthe opnames gemaakt en interviews afgenomen.

Franciscaan Loek Bosch, speciaal voor deze gelegenheid uit Meegen gekomen, geeft een korte uitleg over de marskramerkist waarin destijds zo'n minialtaar werd vervoerd.

We zijn uitgerust en beginnen precies op tijd aan het tweede deel van de tocht. De fakkels worden aangestoken, inmiddels is het donker geworden, en de opstelling wordt gemaakt, de misdienaars met fakkels, o.l.v. Marietje Blaauwgeers, en pastor Tjepkema met het kruis voorop. In het midden van de stoet loopt Convalesco.

Zij zingen onderweg Taizéliederen dat geeft het geheel iets speciaals en maakt indruk op veel mensen. Het gezang klinkt erg mooi en ver. Het is echt genieten.

Twee keer moeten we de N34 oversteken en met (b)hulp van een tractor met zwaailichten en verkeersregelaars verloopt dit erg goed.

Weer in de bebouwde kom aangekomen worden we verrast door de bewoners van de Beukenlaan. Zij hebben de gehele laan verlicht met fakkels, die ons licht geven bij het lopen, omdat onze fakkels al voor een groot deel opgebrand waren. Inmiddels worden de klokken weer geluid en verwelkomen de fietsers en andere belangstellenden ons onder applaus bij de kerk.

In de kerk speelt de Stedelijke Muziekvereniging Coevorden het Missielied en wordt door de jongste deelnemer, acht jaar, de Godslamp aangestoken met de laatste fakkel. We hebben immers het licht meegenomen vanaf de boerderij. We zingen nog weer de twee liederen en krijgen als toegift, onder het genot van koffie, thee en fris, nog een miniconcert van de Stedelijke Muziekvereniging Coevorden (S.M.C.)

Het is een indrukwekkende, fantastische, goed georganiseerde tocht geworden, waarover nog menig woord gesproken zal worden.

Langs deze weg danken wij alle vrijwilligers, gevraagd en ongevraagd, voor hun inzet en bereidheid om deze tocht tot groot succes te maken. Speciale dank aan Johan Mulder en Freddie Langeland voor het vele werk en de verkeersregelaars, de heren Scholten en Hummel. En uiteraard de dames van de KVC voor de catering onderweg en in de kerk.

HET WAS FANTASTISCH

de Feestcommissie

Jan Hindriks (p.r.), Gerrie Stroeve (coördinator wandeltocht) en Jan Tinga (sidekick)

- - - - - - - - - - - - - - - - - - -