Brief pastor Lysbeth Minnema

Geplaatst op: 24-08-2014

Beste parochianen,

Zoals u in een vorig parochieblad al hebt kunnen lezen, ben ik een lange tijd ziek geweest. Nu ben ik blij u te kunnen melden dat ik me goed voel. In november bleek dat ik een flinke burn-out had. Daardoor kostte het veel moeite om te herstellen van de galblaasoperatie van mei vorig jaar. Mijn lichaam was uitgeput. En toen ik weer begon te werken in het najaar, was de energie al snel weer op.

Een aantal maanden ben ik intensief behandeld voor mijn klachten. Het bracht me veel inzicht in de oorzaken van de burn-out en in de weg naar herstel. Na de behandeling was het belangrijk nog een periode rust te nemen om weer op krachten te komen. Daarvoor heb ik een tijd lang meegeleefd in een kleine kloostergemeenschap in het noorden van Italië. Ik kende de gemeenschap al, omdat ik er een paar keer een bezinningsdag had meegemaakt samen met vrienden. Elke keer voelde ik me er erg welkom. Ook nu voelde ik me meteen thuis. Het ritme van gebed, werk, studie en stilte heeft ervoor gezorgd dat de vreugde om te geloven werd gevoed. Gaandeweg kwam de energie terug.

De laatste weken dat ik in Italië was, kwam steeds sterker de vraag in me op of het leven in deze kloostergemeenschap niet mijn leven zou moeten worden. Het antwoord op die vraag weet ik nu nog niet, maar ik wil wel onderzoeken waartoe ik word geroepen en wat God van mij vraagt. Daarom heb ik het bestuur van mijn parochie hier in Salland en het bisdom gevraagd of ze me een jaar onbetaald verlof willen geven, zodat ik tijd krijg om uit te zoeken wat mijn bestemming is. Begin juli is het verlof goedgekeurd. Dit betekent dat ik vanaf 6 augustus in Italië ben om een jaar lang alles mee te maken in het klooster. In de zomer van volgend jaar kan ik dan een overwogen keuze maken of ik terugkom of dat ik mijn roeping gevonden heb in een leven in deze kloostergemeenschap.

Ik heb altijd erg genoten van de contacten met velen van u. Ik ben erg dankbaar voor de jaren in Coevorden en Steenwijksmoer en vervolgens in Salland, altijd met inspirerende collega’s en enthousiaste vrijwilligers. Het heeft mijn leven verrijkt. Ook dank ik u voor het intense medeleven, de gebeden en de kaartjes die ik in dit afgelopen jaar heb mogen ontvangen. Ik hoop dat u me ook het komende jaar wilt vergezellen in uw gebed, zoals ik ook zal bidden voor u allen.

Alle goeds,

pastor Lysbeth Minnema