FAKKELOPTOCHT Vrijdag 26 september 2014 organiseert de EEUWFEESTCOMMISSIE een FAKKELOPTOCHT

Geplaatst op: 24-08-2014

Vrijdag 26 september 2014

organiseert de

EEUWFEESTCOMMISSIE

een

FAKKELOPTOCHT

U, parochianen, wordt opgeroepen mee te doen aan deze fakkeloptocht.

Eerst een stukje

KERKENGESCHIEDENIS

VAN COEVORDEN

In de 11e eeuw kende Coevorden al de kapel Hulsvoorde op de plek waar nu de parochiebegraafplaats aan De Loo ligt. In de 12e eeuw was er een kerk ten zuiden van de Krimweg. Ook werd er later een nieuwe kerk, toegewijd aan O.L. Vrouw, gebouwd binnen de omwalling. Dit gebouw werd in 1592 de kerk werd van de hervorming en stond op de plek waar men in 1641 de huidige hervormde kerk heeft gebouwd.

De katholieke godsdienst was sindsdien verboden. Voor de Coevordenaren die weigerden over te gaan naar het protestantisme, begon de schuilkerkperiode. In onder andere de boerderij van de familie Stroeve op Holthone werden in de 17e en 18e eeuw godsdienstbijeenkomsten gehouden onder leiding van paters franciscanen uit het klooster Megen in Brabant; zij kwamen vermomd als marskramer.

In 1786 mochten de katholieken in Coevorden weer een eigen godshuis hebben, omdat een aantal van de katholieke soldaten (uit Brabant en Limburg) die ‘s zondags naar de kerk in Laar in Duitsland gingen, deserteerde of in Duitse dienst trad. De katholieken in Coevorden en Holthone kregen toestemming een huis te kopen op de hoek van (nu) Sallandsestraat en  Wilhelminasingel, dat als kerk werd ingewijd op 18 mei 1790.

Deze O.L.-Vrouwekerk werd later St.-Willibrorduskerk genoemd, waarschijnlijk als gebaar naar de wereldlijke overheid, die 5300 gulden subsidie had gegeven: St.-Willibrordus stond toentertijd met St.-Joris in het gemeentewapen van Coevorden.

Onder het pastoraat van pater Pluymaekers werd in 1913-1914 een nieuwe kerk gebouwd, onze huidige Willibrorduskerk, omdat de oude kerk veel te klein was geworden. Na de nodige en gevarieerde geldinzamelingen kreeg in 1912 architect Wolter te Riele uit Deventer de opdracht een plan te maken. De aannemingssom bedroeg 41.453,19 gulden, omgerekend naar de huidige valuta 18.810 euro !

Het werk begon op 5 mei 1913 en op zondag 29 juli metselde pastoor Pluymaekers de eerste steen. Op 9 maart 1914 werd het hoogaltaar geplaatst en tien dagen later het tabernakel met uitstellingtroon. Monseigneur Van de Wetering kwam op 23 april naar Coevorden voor de kerk wijding. Op 1 mei 1914 werden de banken geplaatst. De vieringen begonnen op zaterdag 16 mei met een lof en op zondag 17 mei met een H. Mis. Op 17 en 25 mei hebben we die laatstgenoemde feiten gevierd.

Nu organiseren we in het kader van dit eeuwfeest

op vrijdagavond 26 september a.s. een fakkeloptocht

van de “Stroeve-boerderij”, Scheerseweg 1, naar onze kerk.

U, parochianen, wordt opgeroepen mee te doen aan deze fakkeloptocht.

U kunt deelnemen aan de wandeltocht of de fietstocht.

De wandelaars kunnen

·      meelopen van de kerk naar de boerderij en terug van de boerderij naar de kerk

of

·      alleen meelopen van de boerderij naar de kerk. (Familie, buren, kennissen of vrienden brengen u er dan wel heen! Er is daar voldoende parkeergelegenheid.)

De fietsers gaan natuurlijk van de kerk naar de boerderij v.v.!