Heilig Vormsel op 7 juni 2014

Geplaatst op: 29-06-2014

Heilig Vormsel op 7 juni 2014

Zaterdag 7 juni was het zover: de dag van het Vormsel. Na een periode van voorbereiding werd aan elf kinderen van onze parochie door bisschop Gerard de Korte het Heilig Vormsel toegediend in een feestelijk versierde kerk. De kerk zat vol familieleden, vrienden en bekenden die gekomen waren om dit grote feest mee te vieren. De leerkrachten en de ouders hadden er alles aan gedaan om de viering een feestelijk tintje te geven en alles werd muzikaal begeleid door ons koor Convalesco.

Als je je laat vormen, geef je als het ware aan dat je het goed vindt, dat je ouders je hebben laten dopen. Je ouders hebben ervoor gekozen om jou bij de r.-k. kerk te laten horen, maar bij het vormsel kun je zelf de keuze maken, of je dat wilt of niet: hernieuwing van de doopbelofte. De vormelingen spraken met alle aanwezigen samen de geloofsbelijdenis uit. De bisschop legde de vormelingen de hand op en vroeg om de gave van de heilige Geest; daarna werden de vormelingen gezalfd met speciale olie (chrisma). De handoplegging betekent dat je altijd op God kunt rekenen, de zalving met olie dat je kracht krijgt door de Geest van God.