Paastriduum

Geplaatst op: 07-04-2014

Paastriduum

Met ‘Paastriduum’ bedoelen we de vieringen op Witte Donderdag, Goede Vrijdag en de Paaswake. Vieringen die ten diepste één geheel vormen. Met ingang van 2013 behoren deze vieringen - naar aanleiding van een schrijven van de Nederlandse bisschoppen - onder leiding van een priester te staan. Hoe zijn we dat in onze parochies gaan doen?

Witte Donderdag Coevorden - In 2013 vierden we op Witte Donderdag ’s morgens de H. Eucharistie in Weiteveen en ’s avonds in Coevorden. Waarom in Coevorden? In Coevorden omdat dit de grootste van de vijf parochies is. Ook dit jaar is er in de H. Willibrorduskerk om 19.00 uur een interparochiële viering waar lectoren uit alle vijf parochies een actieve rol zullen vervullen. Na afloop is er gelegenheid om gezamenlijk naar de rechtstreekse televisie-uitzending van “The Passion” in Groningen op Nederland 1 te kijken. Dat doen we in de parochiezaal naast de parochiekerk aan de Wilhelminasingel. Daar zal met behulp van een beamer op een groot scherm uitzending te volgen zijn. Tegelijkertijd kan er gekozen worden voor de stille aanbidding in de parochiekerk tot middernacht.

Witte Donderdag Weiteveen – Waarom in Weiteveen? In Weiteveen vierden we ook in 2011 en 2012 Witte Donderdag omdat deze parochie de geschiedenis van het gestolen en weer teruggevonden tabernakel kent. Verder heeft Weiteveen een katholieke basisschool die eraan hecht ̶ op dagen als  Aswoensdag, Witte Donderdag of Goede Vrijdag – de leerlingen in contact te brengen met de liturgie van de Kerk. De kinderen van de H. Franciscusschool worden gestimuleerd actief mee te doen in de vieringen. De school koos in 2013 voor Witte Donderdag. Dat was de reden dat we – na overleg met en toestemming van pastoor Tolboom te Assen – op Witte Donderdag ’s morgens de eucharistie konden en mochten vieren. Dit jaar heeft de school in Weiteveen echter voor Aswoensdag gekozen. Volgend jaar hopen we in Weiteveen - met de school - weer op Witte Donderdag ’s morgens de eucharistie te vieren.

Goede Vrijdag en Paaswake - In het oosten van ons parochieverband waren de vieringen van Goede Vrijdag en de Paaswake de afgelopen jaren al geconcentreerd in Nieuw-Schoonebeek. Dit jaar zullen in de Goede Vrijdag-viering (18 april a.s.) de mannen van de koren in Weiteveen, Schoonebeek en Nieuw-Schoonebeek gezamenlijk zingen. In de interparochiële Paaswake te Nieuw-Schoonebeek zullen dit jaar (zaterdag 19 april a.s.) het dameskoor ‘AkKOORd’ (Weiteveen) en ‘Carmina Burana’ (Nieuw-Schoonebeek) gezamenlijk een muzikale bijdrage verzorgen. Vorig jaar was dat het gemengd koor van Nieuw-Schoonebeek en het jaar daarvoor ‘Meréri’ uit Weiteveen. In het westen zullen de vieringen op Goede Vrijdag en Stille Zaterdag geconcentreerd worden in Coevorden. Omdat pater Lukassen – net als vorig jaar - bereid is om vanuit Cadier en Keer naar Drenthe toe te komen, kunnen de vroege en de late Paaswake in Coevorden gehandhaafd blijven.

Eerste en Tweede Paasdag - Op Paasmorgen zullen in àlle vijf parochies zowel eucharistie- als woord- en communievieringen plaatsvinden. Graag spreken wij als pastores en stuurgroep opnieuw woorden van dank en waardering uit naar alle parochianen die zich in het verleden hebben ingezet en in het heden zich blijvend willen inzetten, om de dood en de verrijzenis van Christus op een waardige en feestelijke wijze te gedenken en te vieren. Op Tweede Paasdag zijn er interparochiële eucharistievieringen in Nieuw-Schoonebeek en in de kapel van zorgcentrum St. Franciscus te Coevorden.