EEUWFEEST Willibrorduskerk

Geplaatst op: 03-03-2014

EEUWFEEST

WILLIBRORDUSKERK

Al enkele malen hebt u in de Pastorale iets kunnen   lezen over het honderdjarig bestaan van onze kerk. De redactie geeft u hierbij een overzicht van wat haar zoal ter ore is gekomen over het programma van dit feest.

1.    Zo vindt u in deze Pastorale op blz.5 een bericht over een musical voor de kinderen van de katholieke basisscholen in Coevorden en Steenwijksmoer. Ook al bent u al (ver) voorbij de basisschoolleeftijd: de moeite van het lezen toch wel even waard.

2.    Op 23 april 1914 werd de kerk gewijd door de toenmalige aartsbisschop van Utrecht, mgr. H. van de Wetering. Gezien alle drukte in de Goede Week en in het paasweekeinde, 18 en 19 april, wordt de kerkwijding in de paasvieringen “slechts" gememoriseerd in de keuze van teksten en liederen.

3.    Op zaterdag 17 mei vieren we de ingebruikneming van de kerk met het eerste lof en de eerste mis op resp. 16 en 17 mei 1914. Er wordt hard gewerkt aan het opzetten van een middagprogramma, waarin plaats is voor

•         een PowerPointpresentatie;
  •         een speciale uitgave van de Pastorale (over geschiedenis van kerk en parochie);
  •         een expositie.

Om 16.30 uur herdenken we het eerste lof in een avondgebed/vesper en om 17.00 uur de eerste mis; beide vieringen zijn met medewerking van Convalesco.

4.    Waarschijnlijk in het laatste weekeinde van september herdenken we met een afvaardiging van de franciscanen een (fakkel)optocht op de vrijdag en een viering en speciale parochieavond op de zaterdag de inzet van de franciscanen voor de katholieken in deze regio in de schuilkerkenperiode.

5.    Op zondag 9 november sluiten we het feestjaar af met een plechtige eucharistieviering, waarin o.a. onze bisschop, mgr. Gerard de Korte, zal voorgaan.

Een preciezere, definitieve invulling van het programma kunt u in volgende uitgaven van de Pastorale verwachten.