St. Caeciliafeest kerkkoor

Geplaatst op: 07-12-2016

St. Caeciliafeest kerkkoor

Zaterdag 19 november vierde ons kerkkoor het jaarlijkse Caeciliafeest. Tijdens de H. Mis werd als afsluiting van het ‘Jaar van de Barmhartigheidde litanie van barmhartigheid gezongen, zoals die ook de volgende dag bij de afsluitplechtigheid op St.Pietersplein klonk. Omdat het Christus Koning was, zongen we met de mensen het ‘Christus vincit’. Niet zoals we dat van vroeger gewend waren, maar dat uit de ‘Romeinse acclamationes’ omdat dat nog wat extra aanroepingen heeft.

Na de mis gingen de koorleden met hun partners naar Zaal Talens voor de feestavond. Daar spelde de pastor bij twee ‘gouden’ jubilarissen de gouden medaille van de St. Gregoriusvereniging op omdat ze 50 jaar zangeres waren: Siny Leferink-Ambergen en Marietje Assen-Bakker. Gerard Steffens was 25 jaar koorlid. Voor hun verdiensten werden ze toegesproken door de dirigent.

Ik moet hierbij een verzuim goed maken. Vorig jaar hadden we ook twee jubilarissen, maar ik heb vergeten ze in de Pastorale te vermelden: Fons Blaauwgeers en Hennie Lubberman. Niet de minsten, want ze staan al 40 jaar als trouwe zangers op het koor bekend. Naast de drankjes en hapjes zorgden sprankelende geesten voor het vermaak. Het herenkoor zong een Ode aan het Dameskoor, omdat het volgend jaar vijftig jaar geleden is dat er vrouwen op het koor kwamen. De bassen hadden natuurlijk als vanouds weer een zelfgemaakt lied over koorperikelen. Zelfs de pastor kwam op het podium en vertelde enige ‘bakken’ uit zijn pastorale praktijk. Natuurlijk kwam daar wel God in voor. Tenslotte vertelde Rein Veldhuizen over een hilarische gebeurtenis uit de tijd dat er in Coevorden nog een garnizoen lag. Later op de avond waren de bassen niet meer te temmen. Een potpourri van liederen overlopend naar het huidig tijdsbestek: Sinterklaasliederen. Daarbij ijverig bijgestaan door onze pastor.

R.V.