GEDENKWAARDIGE PAROCHIEAVOND

Geplaatst op: 07-10-2016

GEDENKWAARDIGE PAROCHIEAVOND

Een gedenkwaardige parochieavond, zaterdag 3 september 2016. Zetten we voorgaande jaren vrijwilligers in het zonnetje, dit jaar zijn twee van onze pastores uit een recent verleden daarvoor aan de beurt: zuster Annette Schoon (1977-1985) en pater Gerard Lukassen (1984-2009) en wel omdat het eerder dit jaar feest voor hen was. Zuster Schoon vierde 19 maart haar zestigjarig professiefeest en pater Lukassen op 16 juli zijn zestigjarig priesterjubileum. Ze zijn geen vreemden voor elkaar: ze hebben nog één jaar samengewerkt.

Zeven uur. De stoet van medewerkers aan de liturgie trekt binnen. Een enkele parochiaan denkt, dat een oud-collega uit de Ghanese missie pater Lukassen vergezelt, maar dichterbij herkent hij een in de vakantie van uiterlijk veranderde pastor Wielens …

Pater Lukassen gaat mee voor in de eucharistie in de kerk waar hij, na zevenentwintig jaar missiewerk, vijfentwintigjaar pastoor was en een ontroerde zuster Schoon, eerste pastoraal werk(st)er in onze parochie, herhaalt het dankgebed dat zij uitsprak bij haar jubileum.

Pastor Tjepkema memoreert in zijn preek beider werk, dat voortvloeide uit het volgen van hun roeping; de lezingen van dit weekeinde lijken voor dit feest gekozen! Koor en gelovigen laten zich in hun gebed en gezang van hun beste kant horen.

Na de viering begeven velen zich naar De Waoge (Zaal Talens), waar koffie of thee met feestelijk gebak - met foto’s van beide jubilarissen erop! - en later een verfrissend of verdovend drankje wachten. De jubilarissen worden op teksten van Rein Veldhuizen en Johan Elfrink toegezongen door respectievelijk het hele koor Cantemus Domino en de bassen ervan, in de refreinen bijgevallen door alle aanwezigen. Natuurlijk wordt, bij monde van vice-voorzitter Herman Benes, een uitvoerig woord van waardering uitgesproken door het parochiebestuur. Als blijvende herinnering aan deze geslaagde avond zullen onze oud-pastores nog een fotoboek ontvangen.

Beide feestelingen zeggen in hun dankwoordje geraakt te zijn door de hartelijke ontvangst.

Tussen de bedrijven door en bij het naar huis gaan, maken velen van de gelegenheid gebruik nog een persoonlijk woordje te wisselen met zuster Schoon en pater Lukassen en hun een persoonlijke waardering te overhandigen. Thuis in Amersfoort, in Groningen/Cadier en Keer en in Coevorden e.o. wordt met veel dankbaarheid en voldoening teruggedacht aan deze geslaagde avond.

Redactie Pastorale