De Woord- en Communieviering in onze parochie

Geplaatst op: 11-07-2016

De Woord- en Communieviering in onze parochie

In het aanbod van vieringen en diensten in onze kerk en kapel vinden wij sinds jaar en dag de viering van ‘Woord en Communie’. Wij zijn er vertrouwd mee geraakt en ze is dan ook niet meer weg te denken. Maar goed ook want met de viering van ‘Woord en Communie’ wordt de lofzang gaande gehouden. De geloofsgemeenschap kan op een bijzondere wijze samenkomen in de kerk om het geloof te vieren. De viering bestaat, het woord zegt het al, uit de ‘dienst van het Woord’ en de ‘dienst van de Communie’. Het is een viering waarin een parochiaan, een pastoraal werk(st)er of een diaken voorgaat. De viering is uitdrukkelijk verbonden met de eucharistie. Het eucharistisch brood dat wordt uitgereikt is in een eerdere eucharistieviering geconsacreerd.

In 1999 heeft de Nationale Raad voor Liturgie in een serie pastorale-liturgische handreikingen het boekje ‘Modellen voor woordvieringen, gebedsvieringen  en communievieringen’ uitgegeven. In de afgelopen jaren hebben tal van parochies gebruik gemaakt van de handreikingen die door de Raad worden gegeven om recht te doen aan het eigen karakter van zowel de eucharistievieringen als de woord- en communievieringen.

Voor de zomervakantie is hierover informatie gegeven aan en heeft overleg plaatsgevonden met degenen die actief betrokken zijn bij onze liturgie, heel in het bijzonder bij de ‘Woord en Communieviering’. Besloten is om de handreikingen van de Raad van Liturgie over te nemen en deze vanaf september in de praktijk te brengen. Dit betekent hier en daar een verandering in de orde van dienst.

Zoals u in onderstaand schema kunt zien zijn de veranderingen voornamelijk te vinden in de ‘viering van de communie’. Met name de plek van het communiedankgebed.  In de communieviering ontvangen wij eerst de gaven van de Heer en uit dankbaarheid bidden wij het dankgebed en geven daarna onze gaven in de collecte. De viering van de communie begint met de vredeswens. Door het instemmend luisteren naar Gods woord, zijn allen met elkaar verbonden. Deze verbondenheid wordt tot uitdrukking gebracht door het uitwisselen van de vrede van Christus naar elkaar, zodat men daadwerkelijk als zusters en broeders deelneemt aan de heilige communie. Na het communie uitreiken wordt er gelegenheid geboden voor persoonlijk gebed van dankzegging in stilte. De dankzegging wordt besloten met het bidden van het dank- of communiegebed, waarbij allen staan.

De orde van dienst voor een Woord- en Communieviering wordt als volgt:

OPENING

Openingslied; kruisteken en begroeting; inleiding; schuldbelijdenis of kyrie-litanie; openingsgebed

VIERING VAN HET WOORD

Eerste lezing; antwoordpsalm of tussenzang; tweede lezing; alleluia-/ evangelievers; evangelie; acclamatie; overweging; geloofsbelijdenis of evangelielied; voorbede

VIERING VAN DE COMMUNIE

Vredeswens, eventueel vredeslied; klaarmaken van de altaartafel en overbrenging van het eucharistisch brood naar het altaar waaronder eventueel een lied gezongen kan worden; Onzevader; uitnodiging tot de communie; communie uitreiken (tijdens het communiceren kan een lied of een psalm gezongen worden); terugbrengen van het overgebleven eucharistisch brood naar het tabernakel, stilte voor persoonlijk gebed, communiedankgebed (allen staan); collecte (waaronder muziek of een lied)

BESLUIT VAN DE VIERING

Mededelingen; zegenbede en wegzending; slotlied

Met deze orde van dienst zijn onze omliggende parochies al geruime tijd bekend en vertrouwd. Ik spreek de hoop en de wens uit, dat dit ook in onze parochie mag geschieden. Zo houden wij de lofzang gaande en blijven wij bijeenkomen in geloof, hoop en stellig ook in liefde.

Frans Wielens, diaken