Kerkbalans 2015

Geplaatst op: 10-12-2015

Kerkbalans

De Rooms-Katholieke Kerk in Nederland voert sinds 1973 samen met andere kerken een jaarlijks terugkerende campagne voor geldwerving ten behoeve van de plaatselijke parochies en gemeenten: Aktie Kerkbalans. In 2016 wordt deze gehouden van 17 t/m 31 januari onder het motto: Wat is de kerk jou/u waard?

Ook dit jaar gaan weer meer dan een half miljoen vrijwilligers op pad om bij hun medekerkleden een verzoek om een financiële bijdrage voor de kerk te bezorgen en om die later in de vorm van een toezegging weer op te halen. Deze vorm van geldwerving is voor de deelnemende kerken, ook voor onze parochie, verreweg de grootste bron van inkomsten; een goed resultaat is dus uiterst belangrijk. Daarom vragen we u deze informatie en de folder die in deze Pastorale wordt meegestuurd, bijzonder aandachtig te lezen: willen wij onze kerk in stand houden, dan is uw blijvende deelname aan de Aktie Kerkbalans noodzakelijk.

In de derde week van januari 2016 ontvangt u de financiële stukken van de penningmeester en het formulier waarop u uw Kerkbijdrage voor 2016 kunt invullen. Graag willen wij u het volgende alvast onder uw aandacht brengen:

·      Wij verzoeken u het formulier volledig in te vullen en niet te volstaan met het vermelden van het bedrag en het plaatsen van uw handtekening.

·      Het IBAN-nummer van het parochiebestuur is:

NL54 RABO 0110 203 887.

Voor meer informatie: zie www.kerkbalans.nl .

Van de bijdragen van de Kerkbalans worden de kosten van de parochie betaald, zoals de salarissen van de pastores, maar ook de kosten van het parochiewerk en het onderhoud van het kerkgebouw. Het samenwerkingsverband Immanuel heeft per januari 2012 voor de Aktie Kerkbalans een minimumbijdrage van € 75,00 per persoon per jaar vastgesteld voor parochianen vanaf 18 jaar. Maar die inkomsten zijn niet voldoende om de jaarlijkse begroting rond te krijgen. Voor een deel komen de gelden uit de tarieven voor speciale diensten. Voor hen die géén bijdrage of minder dan de minimumbijdrage betalen, gelden er opslagen van respectievelijk 100% en 50% op de basistarieven voor doop, eerste heilige communie, huwelijk, uitvaart en grafrechten.

Voor de goede orde geven we nogmaals de eerder gepubliceerde tarieven,

Heilig Doopsel (inclusief doopkaars)................................... €    35,00

Bijdrage Communiecatechese.............................................. €    25,00

Bijdrage Vormselcatechese.................................................. €    25,00